Ciele
- Oboznámiť sa s podmienkami odovzdania zadania C.
- Vykonať doménovú analýzu pracovnej oblasti pre invidivuálne zadanie.
- Vytvoriť konceptuálny model používateľského rozhrania.
Úvod
Hlavným cieľom dnešného cvičenia je vykonať doménovú analýzu, analýzu pracovnej domény, spoznať nášho používateľa a našu konkurenciu. Znalosti, ktoré nadobudneme vo fáze doménovej analýzy, využijeme pri návrhu základného konceptuálneho modelu používateľského rozhrania, interakcie a zážitku (UI, HCI, UX), čo nás zároveň privedie k identifkácii hlavných úloh a návrhu ich scenárov.
Postup
Krok 1
Preštudujte si podmienky pre vypracovanie a odovzdanie Zadania C.
Krok 2
Úloha 2.1
Vykonajte doménovú analýzu a analýzu pracovnej oblasti domény vášho individuálneho riešenia. Cieľom je analyzovať čo najviac zdrojov (ľudských, technických i dokumentačných).
Poznámka
Pre získanie informácií o doméne konzultujte s doménovými expertmi, analyzujte existujúcu literatúru. S cieľom získania prehľadu o možnostiach používateľského zážitku a interakcie vyskúšajte čo najviac konkurenčných riešení a pokúste sa navrhnúť efektívnejšie zobrazenie a interakciu vedúcu k efektívnejšej práci s rozhraním a zníženiu kognitívnej záťaže používateľa. Zaznačte si spôsoby interakcie či zobrazenia, ktoré sa vám v existujúcich riešeniach páčili (môžete si ich aj odfotiť) a tiež tie, ktoré sa vám zdali byť nedostatočné. Možno narazíte aj na komponenty, ktoré by sa vám v budúcom používateľskom rozhraní mohli zísť a pridáte ich do svojej palety komponentov. Pozor na plagiátorstvo ;)
Upozornenie
Interakcia a používateľský zážitok potrebná na vykonanie cieľovej úlohy sa nedá analyzovať pozeraním, je potrebné si dané konkurenčné rozhranie manuálne vyskúšať a preskúmať všetky jeho zákutia ;)
Krok 3
Úloha 3.1
S využitím informácií a zdrojov, ktoré ste získali v predchádzajúcom kroku navrhnite konceptuálny model používateľského rozhrania vášho budúceho riešenia. Súčasťou by mal byť aj konceptuálny návrh interakcie s používateľským rozhraním (akcie, postupy) a UX.
Poznámka
Na predmete ZSI ste sa naučili, ako tvoriť konceptuálny model systému. Medzi konceptuálnym modelom systému a konceptuálnym modelom používateľského rozhrania (UI conceptual model) alebo konceptuálnym modelom používateľskeho zážitku (UX conceptual model) je však zásadný rozdiel:
- Konceptuálny model systému modeluje systém z hľadiska programátora,
- Konceptuálny model používateľského rozhrania/UX modeluje z hľadiska používateľa.
Môžete teda využiť znalosti a prostriedky z predmetu ZSI, aplikujte ich však v kontexte používateľských rozhraní. Inšpirujte sa aj autorkou Audree Lapierre.
Poznámka
KM môže obsahovať aj základné moduly používateľského rozhrania = združenie súvisiacich akcií. Napríklad, administrátorské rozhranie.
Zdroje
- Prednáška 3.
- Gavan Lintern: Tutoriál pre analýzu pracovnej domény.
- Konceptuálne modely systému na predmete ZSI.
- Audree Lapierre: Ako tvoriť konceptuálny model používateľského rozhrania.
- Alana Brajdic: Rozdiel medzi konceptuálnym a mentálnym modelom používateľa.