Scenáre Použitia

Ciele

  1. Analyzovať hlavné ciele používateľa a opísať jeho používateľský príbeh.
  2. Vytvoriť scenáre pre úlohy identifikované na minulých cvičeniach so zahrnutím cieľovej persony.
  3. Pokračovať v oboznamovaní sa s témou bakalárskej práce a budovaní bázy znalostí vo FigJam.

Úvod

Tento týždeň budeme pokračovať vo výskume UX v rámci Zadania, konkrétne vo fázach identifikácie a analýzy úloh všetkých persón. Na základe analyzovaných informácií si vytvoríme scenáre použitia nášho budúceho používateľského rozhrania.

Na našej prípadovej štúdii titulky.com sa pokúsime opísať používateľský príbeh pri úlohe nahrávania titulkov s využitím primárnej persony a na následne navrhneme kroky scenára vedúce k splneniu tejto úlohy.

Následne výsledok spracujeme do formy jednoduchého scenára použitia používateľského rozhrania. Následne na doplnenie informácií použijeme mapovanie scenára.

Poznámka

Materiály vytvorené na tomto cvičení je možné použiť v návrhovej časti bakalárskej práce pri návrhu postupností obrazoviek a spôsobu interakcie.

Postup

Krok 1: Zadanie

Úloha 1.1

V rámci bakalárskej práce vytvorte príbehy používateľa pre hlavné úlohy vašej primárnej persony. Ku každému používateľskému príbehu pridajte scenáre použitia a ich mapovanie. Postupujte podľa návodu v tomto cvičení. Naďalej tiež pokračujte v podrobnom oboznámení sa s vašou témou a dopĺňaní informácií do FigJam.

Poznámka

Obsah tvorte s jasnou štruktúrou a vo formáte použiteľnom v rámci bakalárskej práce. Scenáre a ich mapy taktiež vytvárajte vo FigJam.

Poznámka

Svoju bakalársku prácu môžete po stránke aktivít preberaných na týchto cvičeniach kedykoľvek konzultovať aj s vaším cvičiacim na tomto predmete.

Krok 2: Používateľský príbeh PP01

Ako sme už spomenuli na predchádzajúcom cvičení, hlavným cieľom našej primárnej persony (Autor titulkov) je zverejniť nové titulky na portáli titulky.com. Na základe toho si definujeme príbeh používateľa s označením PP01 pre túto úlohu v štandardnom formáte:

PP01:     Ako [Tvorca titulkov] chcem [nahrať svoje titulky na server] za účelom [ich zverejnenia na portáli titulky.com].

Od príbehu používateľa sa odvádza celý dizajnový proces pre túto úlohu. Príbehy používateľa sú v UX procese identifikátorom všetkého, čo patrí k danej úlohe - scenáre, prototypy, používateľské testy atď. Tvorba príbehov použitia je súčasťou vytvárania tzv. "Máp zážitkov" (Experience maps).

Krok 3: Scenár primárnej persony pre PP01

V existujúcom portáli titulky.com nám PP01 pomôže identifikovať hlavné kroky vedúce k splneniu cieľa PP01. Tieto kroky vytvoria scenár použitia.

Úloha 3.1

Pre každý scenár vo vašom Zadaní identifikujte jednotlivé kroky, ktoré vedú k realizácii hlavného cieľa scenára.

Príklad jednoduchého scenára pre PP01:

  1. [Autor titulkov] vyberie možnosť Nahrať titulky.
  2. Vyberie súbor s titulkami zo svojho súborového systému.
  3. Vyberie možnosť Nahrať titulky na server.
    • V prípade chyby to používateľské rozhranie oznámi správou.
  4. Pridá detaily titulkov, ktoré neboli automaticky rozpoznané zo súboru
    • názov a rok vydania filmu, príp. ďalšie informácie.
  5. Potvrdí informácie výberom možnosti Odoslať.
  6. Počká na schválenie titulkov. O výsledku je upovedomený správou.

Poznámka

Všimnite si, že v scenári neuvádzame detaily používateľského rozhrania. V tomto bode ešte žiadne používateľské rozhranie ani jeho komponenty totiž nemáme. Je to všeobecný postup, aký si používateľ predstavuje, bez detailov typu klikne na tlačidlo. Uvádzame iba kroky, nie detaily ich realizácie.

Scenár si vizuálne zakreslíme do FigJam, pričom ku každému kroku pridáme aj očakávaný výsledok:

Príklad používateľského príbehu PP01 a scenára preň
Obr. 1: Príklad používateľského príbehu PP01 a scenára preň

Poznámka

Nahrávaniu titulkov predchádza proces registrácie a prihlásenia používateľa, v tomto príbehu však predpokladáme, že používateľ je už zaregistrovaný a prihlásený. Predpoklady scenárov môžeme tiež zapísať do FigJam.

Krok 4: Mapovanie scenára

S doplnením detailných informácií o scenároch a tvorbou mapy scenára vám dnes pomôžu spolužiaci. Príklad jednoduchej mapy scenára je na nasledujúcom obrázku. Pozrite si krátke video o tom, čo má obsahovať mapa scenára.

Príklad mapovania scenára pre študenta, ktorý objednáva kvety na narodeniny pre svoju mamku
Obr. 2: Príklad mapovania scenára pre študenta, ktorý objednáva kvety na narodeniny pre svoju mamku

Úloha 4.1

Pracujte v skupinkách o veľkosti troch členov za cieľom doplnenia čo najviac informácií o vašom scenári pomocou metódy mapovania scenára. Použite pritom FigJam a jeho element typu Sticky note. Úlohy členov skupiny:

  • Prvý člen skupiny:
    • V krátkosti oboznámi ostatných so svojou doménou a cieľmi svojho používateľa.
    • Tvorí scenár vo FigJam pomocou elementov typu Sticky note.
  • Ostatní dvaja členovia:
    • Simulujú používateľov, snažia sa vžiť do ich správania a rozmýšľania (cognitive walktrough).
    • Pomáhajú prvému členovi tvoriť a dopĺňať tvorený scenár a budovať mapu.
    • Kladú otázky a prispievajú diskusiou, komentármi, nápadmi a pod.

Úlohy sa po uplynutí 25 minút vymenia.

Pre náš používateľský príbeh PP01 môže mapa scenára vo FigJam vyzerať napríklad nasledovne:

Príklad jednoduchej mapy scenára pre PP01
Obr. 3: Príklad jednoduchej mapy scenára pre PP01

Upozornenie

V scenároch pre Zadanie je potrebné myslieť aj na krajné prípady scenára (edge cases). Príklad scenára ukázaný na tomto cvičení je veľmi jednoduchý a nezohľadňuje tieto krajné prípady. Chýbajú mu rôzne „odbočky“ a cykly. Napríklad kroky v prípade, že sa súbor nepodarí nahrať, že nastane chyba pri nahrávaní a pod. Myslite pri tom aj pri mapovaní scenára a ak je to potrebné, doplňte do scenára chýbajúce kroky, prípadne ho detailizujte na základe nápadov od spolužiakov.

Zdroje

Mini-videá