Doménová analýza, konceptuálny model

Ciele

  1. Oboznámiť sa s podmienkami odovzdania zadania C.
  2. Vykonať doménovú analýzu pracovnej oblasti pre invidivuálne zadanie.
  3. Vytvoriť konceptuálny model používateľského rozhrania.

Úvod

Hlavným cieľom dnešného cvičenia je vykonať doménovú analýzu, analýzu pracovnej domény, spoznať nášho používateľa a našu konkurenciu. Znalosti, ktoré nadobudneme vo fáze doménovej analýzy, využijeme pri návrhu základného konceptuálneho modelu používateľského rozhrania, interakcie a zážitku (UI, HCI, UX), čo nás zároveň privedie k identifkácii hlavných úloh a návrhu ich scenárov.

Postup

Krok 1

Preštudujte si podmienky pre vypracovanie a odovzdanie Zadania C.

Krok 2

Úloha 2.1

Vykonajte doménovú analýzu a analýzu pracovnej oblasti domény vášho individuálneho riešenia. Cieľom je analyzovať čo najviac zdrojov (ľudských, technických i dokumentačných).

Poznámka

Pre získanie informácií o doméne konzultujte s doménovými expertmi, analyzujte existujúcu literatúru. S cieľom získania prehľadu o možnostiach používateľského zážitku a interakcie vyskúšajte čo najviac konkurenčných riešení a pokúste sa navrhnúť efektívnejšie zobrazenie a interakciu vedúcu k efektívnejšej práci s rozhraním a zníženiu kognitívnej záťaže používateľa. Zaznačte si spôsoby interakcie či zobrazenia, ktoré sa vám v existujúcich riešeniach páčili (môžete si ich aj odfotiť) a tiež tie, ktoré sa vám zdali byť nedostatočné. Možno narazíte aj na komponenty, ktoré by sa vám v budúcom používateľskom rozhraní mohli zísť a pridáte ich do svojej palety komponentov. Pozor na plagiátorstvo ;)

Upozornenie

Interakcia a používateľský zážitok potrebná na vykonanie cieľovej úlohy sa nedá analyzovať pozeraním, je potrebné si dané konkurenčné rozhranie manuálne vyskúšať a preskúmať všetky jeho zákutia ;)

Krok 3

Úloha 3.1

S využitím informácií a zdrojov, ktoré ste získali v predchádzajúcom kroku navrhnite konceptuálny model používateľského rozhrania vášho budúceho riešenia. Súčasťou by mal byť aj konceptuálny návrh interakcie s používateľským rozhraním (akcie, postupy) a UX.

Poznámka

Na predmete ZSI ste sa naučili, ako tvoriť konceptuálny model systému. Medzi konceptuálnym modelom systému a konceptuálnym modelom používateľského rozhrania (UI conceptual model) alebo konceptuálnym modelom používateľskeho zážitku (UX conceptual model) je však zásadný rozdiel:

  • Konceptuálny model systému modeluje systém z hľadiska programátora,
  • Konceptuálny model používateľského rozhrania/UX modeluje z hľadiska používateľa.

Môžete teda využiť znalosti a prostriedky z predmetu ZSI, aplikujte ich však v kontexte používateľských rozhraní. Inšpirujte sa aj autorkou Audree Lapierre.

Poznámka

KM môže obsahovať aj základné moduly používateľského rozhrania = združenie súvisiacich akcií. Napríklad, administrátorské rozhranie.

Zdroje