Ciele
- Analyzovať hlavné ciele používateľa a opísať jeho používateľský príbeh.
- Vytvoriť scenáre pre úlohy identifikované na minulých cvičeniach so zahrnutím cieľovej persony.
- Pokračovať v oboznamovaní sa s témou bakalárskej práce a budovaní bázy znalostí v Miro.
Úvod
Tento týždeň budeme pokračovať vo výskume UX v rámci Zadania BP, konkrétne vo fázach identifikácie a analýzy úloh všetkých persón. Na základe analyzovaných informácií si vytvoríme scenáre použitia nášho budúceho používateľského rozhrania.
Na našej prípadovej štúdii titulky.com sa pokúsime opísať používateľský príbeh pri úlohe nahrávania titulkov s využitím primárnej persony a na následne navrhneme kroky scenára vedúce k splneniu tejto úlohy.
Ako výsledok dostaneme jednoduchý scenár použitia používateľského rozhrania. Následne na doplnenie informácií použijeme mapovanie scenára.
Poznámka
Materiály vytvorené na tomto cvičení je možné použiť v návrhovej časti bakalárskej práce pri návrhu postupností obrazoviek a spôsobu interakcie.
Postup
Krok 1: Zadanie BP
Úloha 1.1
V rámci bakalárskej práce vytvorte príbehy používateľa pre hlavné úlohy vašej primárnej persony. Ku každému používateľskému príbehu pridajte scenáre použitia a ich mapovanie. Postupujte podľa návodu v tomto cvičení. Naďalej tiež pokračujte v podrobnom oboznámení sa s vašou témou a dopĺňaní informácií do Miro.
Poznámka
Obsah tvorte s jasnou štruktúrou a vo formáte použiteľnom v rámci bakalárskej práce. Scenáre a ich mapy taktiež vytvárajte v Miro.
Poznámka
Svoju bakalársku prácu môžete po stránke aktivít preberaných na týchto cvičeniach kedykoľvek konzultovať aj s vaším cvičiacim na tomto predmete.
Krok 2: Používateľský príbeh PP01
Ako sme už spomenuli na predchádzajúcom cvičení, hlavným cieľom našej primárnej persony (Autor titulkov) je zverejniť nové titulky na portáli titulky.com. Na základe toho si definujeme príbeh používateľa s označením PP01 pre túto úlohu v štandardnom formáte:
PP01: Ako [Tvorca titulkov] chcem [nahrať svoje titulky na server] za účelom [ich zverejnenia na portáli titulky.com].
Od príbehu používateľa sa odvádza celý dizajnový proces pre túto úlohu. Príbehy používateľa sú v UX procese identifikátorom všetkého, čo patrí k danej úlohe - scenáre, prototypy, používateľské testy atď. Tvorba príbehov použitia je súčasťou vytvárania tzv. "Máp zážitkov" (Experience maps).
Krok 3: Scenár primárnej persony pre PP01
V existujúcom portáli titulky.com nám PP01 pomôže identifikovať hlavné kroky vedúce k splneniu cieľa PP01. Tieto kroky vytvoria scenár použitia.
Úloha 3.1
Pre každý scenár vo vašom Zadaní ZP identifikujte jednotlivé kroky, ktoré vedú k realizácii hlavného cieľa scenára.
Príklad jednoduchého scenára pre PP01:
- [Autor titulkov] vyberie možnosť na "Nahrať titulky".
- Vyberie súbor s titulkami zo svojho súborového systému.
- Vyberie možnosť "Nahrať titulky na server".
- V prípade chyby to používateľské rozhranie oznámi správou.
- Pridá detaily titulkov, ktoré neboli automaticky rozpoznané zo súboru
- názov a rok vydania filmu, príp. ďalšie informácie.
- Potvrdí informácie výberom možnosti "Odoslať".
- Počká na schválenie titulkov. O výsledku je upovedomený správou.
Poznámka
Všimnite si, že v scenári neuvádzame detaily používateľského rozhrania. Je to všeobecný postup, aký si používateľ predstavuje, bez detailov ako "klikne na tlačidlo". Uvádzame iba kroky, nie detaily ich realizácie.
Scenár si vizuálne zakreslíme do Miro, pričom ku každému kroku pridáme aj očakávaný výsledok:
Poznámka
Nahrávaniu titulkov predchádza proces registrácie a prihlásenia používateľa, v tomto príbehu však predpokladáme, že používateľ je už zaregistrovaný a prihlásený.
Predpoklady scenára pre PP01 môžeme tiež zapísať do Miro.
Krok 4: Mapovanie scenára
S doplnením detailných informácií o scenároch a tvorbou mapy scenára vám dnes pomôžu spolužiaci. Príklad jednoduchej mapy scenára je na nasledujúcom obrázku.
Pozrite si krátke video o tom, čo má obsahovať mapa scenára.
Pre náš používateľský príbeh PP01 môže mapa scenára vyzerať napríklad nasledovne:
Úloha 4.1
Pracujte v skupinkách o veľkosti troch členov za cieľom doplnenia čo najviac informácií o vašom scenári pomocou metódy mapovania scenára. Použite pritom Miro a jeho element typu Sticky note. Úlohy členov skupiny:
- Prvý člen skupiny:
- V krátkosti oboznámi ostatných so svojou doménou a cieľmi svojho používateľa.
- Tvorí scenár v Miro pomocou elementov typu Sticky note.
- Ostatní dvaja členovia:
- Simulujú používateľov, snažia sa vžiť do ich správania a rozmýšľania cognitive walktrough.
- Pomáhajú prvému členovi tvoriť a dopĺňať tvorený scenár a budovať mapu.
- Kladú otázky a prispievajú diskusiou, komentármi, nápadmi a pod.
Úlohy sa po uplynutí 25 minút vymenia.
Upozornenie
V scenároch pre Zadanie BP je potrebné myslieť aj na krajné prípady scenára. Príklad scenára ukázaný na tomto cvičení je veľmi jednoduchý a nezohľadňuje tieto krajné prípady. Chýbajú mu "odbočky" a cykly, napríklad kroky v prípade, že sa súbor nepodarí nahrať, že nastane chyba pri nahrávaní a pod. Myslite pri tom aj pri mapovaní scenára a ak je to potrebné, doplňte do scenára chýbajúce kroky, prípadne ho detailizujte na základe nápadov od spolužiakov.
Pozrite si vzorový Miro Board pre toto cvičenie.
Vzorový Projekt
Zdroje
- Prednáška 4, časť 3 - Scenáre a prototypovanie
- UX for the masses: A step by step guide to scenario mapping
- Kim Salazar: Evaluate Interface Learnability with Cognitive Walkthroughs
Mini-videá
- Mapa zážitkov (User Experience Map) (0:44), ktorá obsahuje používateľský príbeh a scenár
- Čo je používateľský príbeh (1:23)
- Čo je to scenár použitia (2:27) používateľského rozhrania
- Mapovanie scenára (1:08) ako metóda tvorby scenárov