Úvod do základov UX

Ciele

  1. Oboznámiť sa s organizáciou cvičení predmetu Používateľské rozhrania softvérových systémov.
  2. „Zažiť“ si zlé UX a naučiť sa tak základy UX.
  3. Získať bezplatnú študentskú licenciu v nástroji Figma.
  4. Pripraviť projekt typu FigJam a prostredie pre vypracovanie Zadania BP.
  5. Začať pracovať na vašej bakalárskej práci.

Úvod: Viete, čo je zlé UX?

Dôvodom zlej použiteľnosti sú podľa Dona Normana najčastejšie:

  • Neexistujúce obmedzenia (constraints) - Fyzické, logické
  • Neidentifikovateľné umožnenia (affordances) - Ako viem, aké úlohy viem vykonať a ako identifikujem, či je (alebo nie je) možné v vykonať práve túto úlohu?
  • Neexistujúca alebo oneskorená spätná väzba - Ako viem, že sa niečo stalo?
  • Neexistujúce alebo neprirodzené mapovanie - Ako viem, čo je čo?
  • Nedodržané existujúce štandardy a konvencie

Postup

Krok 1: Organizácia predmetu

Oboznámte sa s organizáciou cvičení a podmienkami udelenia zápočtu predmetu Používateľské rozhrania softvérových systémov.

Krok 2: Zažite si zlé UX

Úloha 2.1

Vyskúšajte si pracovať s rozhraním https://userinyerface.com/ a zapisujte si, kde bolo porušené aké pravidlo UX. Potom si dáme spoločný brainstorming.

Na vypracovanie máte 45 minút.

Krok 3: FigJam

Spoločnosť Figma v 2021 predstavila nástroj FigJam, ktorý sa využíva predovšetkým v tímoch v korporátnych projektoch ako kolaboratívne prostredie na tvorbu vizuálneho obsahu. Výborne sa hodí a využíva aj na široké spektrum aktivít v UX oblasti. Bude to naše centrálne úložisko a spôsob budovania znalostí a materiálov pre fázy doménovej analýzy, návrhu používateľského rozhrania, až po prototypy nízkej vernosti (low fidelity prototypes) nášho projektu.

Úloha 3.1

Použite váš školský e-mail na zaregistrovanie sa v nástroji Figma, aby ste získali bezplatnú študentskú licenciu na 1 rok.

V nástroji Figma budeme neskôr vytvárať aj všetky naše prototypy pomocou projektov typu Design.

Poznámka

Oboznámte sa s rôznymi typmi prototypov a ich príkladmi.

Krok 4: Základy práce s FigJam

Úloha 4.1

Oboznámte sa s používateľským rozhraním FigJam pomocou tutoriálu. Na webe je množstvo ďalších podobných návodov. Inšpirujte sa aj prednáškou, radi vás na nej uvidíme :-)

Úloha 4.2

Vytvorte si nový projekt typu FigJam pomocou tlačidla na hlavnej stránke nástroja Figma.

Úloha 4.3

Dvojitým kliknutím na dočasný názov projektu si ho premenujte na „UX {Priezvisko} {Meno}“. Potvrďte nové meno tlačidlom Enter na klávesnici.

Zmena názvu projektu Figma
Obr. 1: Zmena názvu projektu Figma

Po zmenení názvu projektu uvidíte aj zoznam stránok (Page) vášho projektu. Stránku Page 1 si vhodne pomenujte podľa témy vašej bakalárskej práce.

Krok 5: Pripravenie prostredia

V našom novom projekte si v tomto kroku vytvoríme základnú sekciu (Section), ktorú budeme používať na tvorbu nového obsahu. Takto si zadefinujeme základné prostredie pre tvorbu obsahu: veľkosť sekcií, veľkosť písma, obrázkov a pod. Túto našu sekciu si necháme ako vzor a všetky nové budeme z nej kopírovať. To nám uľahčí prácu v budúcnosti.

Úloha 5.1

Vytvorte základnú sekciu pre celý projekt pomocou elementov Section, Text a Square. Jednotlivé elementy si pekne naštýlujte. Inšpirujte sa príkladom na obrázku.

Základná sekcia (Section) vo FigJam.
Obr. 2: Základná sekcia (Section) vo FigJam.

Sekcia vo FigJam môže slúžiť na akýkoľvek obsah, napríklad: analýza domény, konceptuálny model, náčrty (sketch) a pod. Ako príklad, ako by to mohlo vyzerať, uvádzame korporátny projekt v Miro (nástroj podobný FigJam).

Príklad v korporátnom projekte, kde sme sa zaoberali výskumom a exploráciou v oblasti výberu veľkosti a počtu displejov pre systém. Bohužiaľ bez detailov, keďže máme povinnosť nezverejňovať. A áno, aj výber veľkosti displeja môže byť súčasťou dizajnového procesu UX.
Obr. 3: Príklad v korporátnom projekte, kde sme sa zaoberali výskumom a exploráciou v oblasti výberu veľkosti a počtu displejov pre systém. Bohužiaľ bez detailov, keďže máme povinnosť nezverejňovať. A áno, aj výber veľkosti displeja môže byť súčasťou dizajnového procesu UX.

Ako vidíte, každému rozhodnutiu v projekte predchádza dôkladná analýza a výskum. Všetko je zdokumentované a dostupné pre celý tím. V tomto projekte sme skúmali všetky existujúce dostupné displeje ultrazvukových zariadení na trhu. Naše rozhodnutia nie sú prvoplánové, ale sú vždy informované. To znamená založené na sumarizácii poznatkov a faktov a nie na pocitoch, či želaniach používateľov. Každé rozhodnutie (aj v bakalárskej práci) musí byť podložené relevantnými informáciami a výskumom. Majte tento prístup na mysli počas vypracovania zadania.

Poznámka

Kliknite na názov sekcie a pokúste sa ju celú presunúť v rámci stránky. Všimnite si, že celý obsah sa posúva s ňou. Vďaka tomu môžeme sekcie využívať na zoskupenie obsahu a meniť pozíciu celej sekcie na stránke podľa potreby a veľkosti iných sekcií.

Poznámka

Všetok obsah vytvorený v tomto predmete odporúčame tvoriť v jazyku bakalárskej práce, aby ste z neho mohli využiť čo najviac v texte práce.

Krok 6: Príprava na vypracovanie zadania

Preštudujte si podmienky pre vypracovanie a odovzdanie Zadania.

Úloha 6.1

  1. Začnite sa oboznamovať s témou bakalárskej práce zadávaním kľúčových slov z jej názvu a definície úlohy do internetového vyhľadávača a/alebo ChatGPT.
  2. Vytvorte si nový rámec vo FigJam s názvom „Prvotná analýza“ a vložte tam čokoľvek nové, čo zistíte o svojej téme, spolu s odkazmi na zdroje.
  3. Píšte si poznámky a vkladajte si odkazy na nájdené zdroje. Poznámky môžu byť neštruktúrované.

Najdôležitejšie zdroje pre predmet

Zdroje pre cvičenie