Ciele
- Oboznámiť sa s organizáciou cvičení predmetu Používateľské rozhrania softvérových systémov.
- Nájsť si členov tímu a nahlásiť cvičiacemu.
- Vypracovať Zadanie A a oboznámiť sa pritom so základmi návrhu použiteľného používateľského rozhrania.
Úvod
Hlavným z cieľov dnešného cvičenia je vyskúšať si hravou formou návrh nepoužiteľného používateľského rozhrania.
Je potrebné sa zamyslieť a predstaviť si, ako budete zariadenie používať a identifikovať momenty, kedy sa používanie stáva skôr komplikovaným a neprirodzeným ako jednoduchým a ľahko naučiteľným.
Dôvodom zlej použiteľnosti sú podľa Dona Normana najčastejšie:
- Neexistujúce obmedzenia (constraints) - Fyzické, logické
- Neidentifikovateľné umožnenia (affordances) - Ako viem, aké úlohy viem vykonať a ako identifikujem, či je (alebo nie je) možné v vykonať práve túto úlohu?
- Neexistujúca alebo oneskorená spätná väzba - Ako viem, že sa niečo stalo?
- Neexistujúce alebo neprirodzené mapovanie - Ako viem, čo je čo?
- Nedodržané existujúce štandardy a konvencie
Postup
Krok 1
Oboznámte sa s organizáciou cvičení predmetu Používateľské rozhrania softvérových systémov a podmienkami udelenia zápočtu.
Krok 2
Nájdite si členov svojho 4-členného tímu a nahláste svojmu cvičiacemu jeho zloženie za účelom vypracovania Zadania A.
Krok 3
Úloha 3.1
Formou diskusie navrhnite najnepoužiteľnejší univerzálny diaľkový ovládač podľa pokynov k Zadaniu A. Využite pritom znalosti z úvodu tohto modulu, prednášok alebo internetu.
Úloha 3.2
Vypracované zadanie odovzdajte a obhájte podľa pokynov.
Zdroje
- D. A. Norman - The design of Everyday Things (1998)
- D. A. Norman - Design of Everyday Things, Revised and Expanded Edition, MIT Press, ISBN 9780465067107, pp. 288 (2013)
- Architecting Usability - Donald Norman’s design principles for usability