Výskum UX

Ciele

  1. Vykonať výskum UX a budovať si bázu doménových znalostí prostredníctvom doménovej analýzy.
  2. Na základe výskumu UX identifikovať skupiny cieľových používateľov a vytvoriť Personu predstavujúceho prototypického cieľového používateľa.
  3. Vykonať analýzu čo najväčšieho počtu existujúcich riešení.
  4. S pomocou prezentovaného návodu vykonať úlohy aj na svojom individuálnom Zadaní ZP.

Úvod

Na nasledujúcich cvičeniach sa budeme venovať jednej spoločnej úlohe:

Túto tému si na cvičeniach spoločne vypracujeme ako prípadovú štúdiu. Naučené postupy a princípy z prípadovej štúdie následne individuálne aplikujete na vypracovanie Zadania BP.

Dnešné cvičenie bude venované prvej fáze UX procesu, a to je výskum používateľského zážitku (výskum UX) (0:39), ktorý zahŕňa široké spektrum aktivít nutných k tomu, aby sme mohli začať navrhovať nové UX. Okrem iného sú to aj:

  • prieskum domény a doménová analýza, mapovanie a modelovanie domény a budovanie doménových znalostí,
  • výskum cieľových používateľov za účelom vytvorenia persony,
  • používateľské príbehy (storyboarding) a scenáre použitia,
  • a ďalšie.

Poznámka

Na oboznámenie sa s terminológiou a postupmi spomenutých v tomto module si pozrite mini-videá (na konci modulu).

Poznámka

Materiály vytvorené podľa návodu na tomto cvičení je možné použiť v analytickej časti bakalárskej práce. Vytvorené persony je možné použiť aj v návrhovej časti.

Prípadová štúdia titulky.com

V nasledujúcich krokoch si ukážeme, ako urobiť výskum UX pre budúci nový portál titulky.com.

Zákazníka, t.j. vlastníka produktu, budú predstavovať prednášajúci predmetu Používateľské rozhrania a používateľský zážitok, ktorí budú pôsobiť v roli administrátorov portálu titulky.com. Používateľov portálu budú predstavovať prednášajúci a cvičiaci. Pokojne si pre nich pripravte otázky pre získanie podrobnejších informácií o tomto zadaní.

Upozornenie

Ide iba o prípadovú štúdiu, skutočných vlastníkov a používateľov portálu titulky.com prosím počas tohto semestra nijako nekontaktujte !!!

Postup

Krok 1: Identifikácia úlohy, domény a používateľov

Pri výskume UX vždy začíname s troma základnými otázkami.

Otázka č. 1: ČO máme vlastne urobiť?

Zadanie zákazníka znie:

  • Vytvoriť nový UX dizajn a web pre portál titulky.com.
  • Je potrebné zefektívniť nahrávanie, hodnotenie, zverejňovanie titulkov a hlasovanie.
  • Musíme autora lepšie podporiť v procese vypracovania požiadavky na titulky.

Úvodná stránka portálu titulky.com
Obr. 1: Úvodná stránka portálu titulky.com

Úloha 1.1

Pre prípadovú štúdiu titulky.com si vytvorte v Miro nový Board nakopírovaním z Boardu Bakalárska práca. Upravte si názov aj ikonku Boardu na "titulky.com".

Nový Board titulky.com slúžiaci na analýzu domény a výskum UX
Obr. 2: Nový Board titulky.com slúžiaci na analýzu domény a výskum UX

Úloha 1.2

Kopírovaním vzorového rámca si vytvorte nový a nazvite ho tak, ako na obrázku nižšie. Zaznamenajte si do neho definíciu úlohy podľa toho, ako ste ju zo zadania a zbežného sa oboznámenia s portálom pochopili. Do poznámok si napíšte všetko dôležité, čo je potrebné v rámci danej úlohy splniť.

Identifikácia úloh
Obr. 3: Identifikácia úloh

Poznámka

Pre vašu bakalársku prácu tieto informácie získate hlavne od vášho školiteľa, ale pomáha aj Google. Informácie by mali byť stručné, jasné a cielené. Pre prípadovú štúdiu informácie poskytnú existujúca webová stránka portálu, Google a vaši vyučujúci.

Otázka č. 2: V akej OBLASTI to máme urobiť?

Aby sme mohli začať akékoľvek informácie hľadať a analyzovať, najprv si musíme zadefinovať, čo je vlastne naša cieľová oblasť - doména (0:26). Ako zo zadania zákazníka vyplýva, cieľová doména sa týka titulkov. Pravdepodobne v nej budeme riešiť podporu nahrávania nových titulkov vytvorených používateľmi portálu.

Môžeme teda prehlásiť, že naša cieľová doména je nahrávanie a správa titulkov.

Informácie o zadaní, vlastníkovi produktu a cieľovej doméne si zaznamenáme do Miro.

Identifikácia vlastníka produktu a cieľovej domény
Obr. 4: Identifikácia vlastníka produktu a cieľovej domény

Otázka č. 3: Najdôležitejšie - KTO sú naši používatelia?

Používateľský zážitok (UX), ako už z názvu vyplýva, sa centruje na používateľov a ich zážitok pri používaní používateľského rozhrania. Kto je teda náš používateľ? Pre koho to celé ideme vlastne robiť?

Po krátkej analýze zadania zákazníka a portálu titulky.com môžeme identifikovať nasledujúce skupiny používateľov:

  • tvorca titulkov,
  • administrátor portálu / kontrolór titulkov,
  • používateľ titulkov.

Zo zadania zákazníka naviac vyplýva, že našou primárnou skupinou používateľov - personou (2:22) - budú tvorcovia titulkov, ktorých chceme lepšie podporiť v nahrávaní ich nových prekladov. Budeme sa teda zadaniu venovať z pohľadu persony Tvorca titulkov.

Poznámka

Pozrite si, ako vytvoriť dobrú personu, prípadne ďalšie zdroje, ktoré nájdete na konci tohto modulu.

Primárna Persona a identifikácia jej hlavného cieľa

Úloha 1.3

Vytvorte si v Miro vizualizáciu jednej primárnej persony. Môžete pridať aj informácie o sekundárnych používateľoch a iných strán zapojených do domény (angl. stakeholders). Môžete sa inšpirovať aj obrázkom nižšie.

Úloha 1.4

Vykonajte výskum primárnej persony (2:22) a výsledky zapíšte do Miro. Príklad pre portál titulky.com je na obrázku nižšie (viď texty pod názvom persony).

Poznámka

Ako náhradu za štruktúrovaný rozhovor s potencionálnym používateľom, ktorý sa nevyzná v tvorbe používateľských rozhraní, je možné použiť aj ChatGPT. Zapíšte si všetky dopyty a relevantné výsledky z nich získané.

Primárna persona portálu titulky.com a výsledky jej výskumu
Obr. 5: Primárna persona portálu titulky.com a výsledky jej výskumu

Úloha 1.5

Nezabudnite identifikovať hlavný cieľ, ktorý naša primárna persona v používateľskom rozhraní má. Na základe tohto cieľa sa pokúste sformulovať úlohu, ktorej vykonanie v používateľskom rozhraní splní hlavný cieľ primárnej persony.

Je vhodné vykonať aj identifikáciu a výskum sekundárnej persony (alebo persón). Do Miro si výsledky môžete zapísať podobným spôsobom:

Všetky persony portálu titulky.com
Obr. 6: Všetky persony portálu titulky.com

Upozornenie

Nepodložené údaje budú považované za vymyslené a nebudú brané do hodnotenia odovzdávky Zadania BP.

Krok 2: Doménová analýza

Úloha 2.1

Vykonajte doménovú analýzu (1:06). Cieľom je analyzovať čo najviac zdrojov (ľudských, technických i dokumentačných).

Poznámka

Pre získanie informácií o doméne konzultujte s doménovými expertmi, analyzujte existujúcu literatúru. S cieľom získania prehľadu o možnostiach používateľského zážitku a interakcie vyskúšajte čo najviac konkurenčných riešení a pokúste sa navrhnúť efektívnejšie zobrazenie a interakciu vedúcu k efektívnejšej práci s rozhraním a zníženiu kognitívnej záťaže používateľa. Zaznačte si spôsoby interakcie či zobrazenia, ktoré sa vám v existujúcich riešeniach páčili (môžete si ich aj odfotiť) a tiež tie, ktoré sa vám zdali byť nedostatočné. Možno narazíte aj na komponenty, ktoré by sa vám v budúcom používateľskom rozhraní mohli zísť a pridáte ich do svojej palety komponentov. Pozor na plagiátorstvo ;)

Úloha 2.2

Do poznámok k vlastníkovi produktu či k cieľovej doméne v Miro si zapíšte všetko, čo ovplyvňuje cieľový produkt a jeho UX, prípadne čo je potrebné pochopiť a vedieť. Je potrebné vytvoriť zoznam kľúčových pojmov s vysvetlením, obrázkami a pod.

Napríklad v prípade titulky.sk by sme si k cieľovej doméne mohli poznamenať napríklad čo sú to titulky, ako vyzerá súbor s titulkami, aké formáty titulkov existujú a aké sú medzi nimi rozdiely a pod.

Poznámka

Tip: Ak je informácií o kľúčovom pojme veľa, ako je to v prípade kľúčového pojmu "titulok", je možné si v Miro pre takýto pojem vytvoriť samostatný nový rámec a odkaz na neho vložiť do pôvodného rámca.

Krok 3: Analýza existujúcich riešení

Súčasťou doménovej analýzy je aj analýza existujúcich riešení (1:06). V tomto kroku budeme analyzovať existujúce riešenia pre doménu vytvárania titulkov, vrátane pôvodného webu titulky.com, ktorým aj začneme.

Úloha 3.1

Vyvorte si v Miro nový rámec s názvom Analýza existujúcich riešení.

Upozornenie

Interakcia a používateľský zážitok potrebná na vykonanie cieľovej úlohy sa nedá analyzovať pozeraním, je potrebné si dané rozhranie manuálne vyskúšať a preskúmať všetky jeho zákutia ;)

V prípade úlohy nahrávania titulkov ako autor je teda logické a samozrejmé, že sa na portáli zaregistrujeme, prihlásime a vyskúšame si nahrať nejaké titulky. Bez toho nie je možné jednoducho zistiť, ako tento proces v používateľskom rozhraní prebieha.

Analýza existujúceho riešenia: portál titulky.com

Celý portál si stránku po stránke preklikáme a hľadáme v nej dôležité funkcionality (tzv. "fičúry", angl. features). Snažíme sa pritom zároveň identifikovať hlavné pojmy v doméne tvorby titulkov. Zároveň budeme deliť obsah na statický alebo dynamický.

Úvodná stránka portálu titulky.com
Obr. 7: Úvodná stránka portálu titulky.com

Hneď na úvodnej stránke vidíme niekoľko kategórií obsahu. Postupne si prejdeme každú položku menu a zapisujeme si, aké objekty, funkcionality, vzťahy a vlastnosti sme tam našli.

Úloha 3.2

V Miro si začnite tvoriť tzv. mapu domény, z ktorej vám neskôr vznikne konceptuálny model budúceho používateľského rozhrania. Začnite identifikovaním hlavných doménových objektov, funkcionalít (features) a vzťahov. Príklad rozpracovanej mapy vidíte na obrázku nižšie.

Rozpracovaná mapa domény titulky.com v Miro
Obr. 8: Rozpracovaná mapa domény titulky.com v Miro

Požiadavkou zákazníka je zlepšiť proces nahrávania titulkov, budeme sa teda sústrediť hlavne na túto vlastnosť. Na obrázku môžete vidieť príklad analýzy objektov, vzťahov, akcií a vlastností portálu titulky.com v nástroji Miro.

  • Nadpis sekcie v rámci je zároveň aj odkazom na stránku portálu.
  • Obsah sme rozdelili na statický a dynamický.
  • Podrobnejšiu analýzu sme ukázali na sekciách Fórum a Požiadavky.
  • Čierne šípky na obrázku predstavujú vzťah "obsahuje".
  • Naznačili sme aj prepájanie objektov vzťahmi (sivé bodkované šípky). Tieto vzťahy je potrebné vždy pomenovať (opis šípky).
  • Texty zobrazené svetlo-sivou farbou sú poznámky k danému objektu alebo sekcii, prípadne rôzne vlastnosti a podrobnejšie rozpísané funkcionality nad daným objektom resp. vlastnosti daného objektu (viď príspevok).

Upozornenie

Príklad na obrázku nie je kompletný ani finálny.

Poznámka

Pri hĺbkovej analýze sa sústreďte hlavne na zadefinované primárne úlohy zadania zákazníka. Zvyšné funkcionality titulky.com sú brané ako dobrovoľná úloha.

Analýza podobných riešení

A teraz si vyhľadáme čo najviac podobných riešení. Po krátkom hľadaní s kľúčovými slovami "portál titulky" sme zistili, že výsledok nám nedáva nič relevantné. Pokúsime sa použiť aj kľúčové slová "stiahnuť titulky". Hneď v prvom výsledku identifikujeme dve podobné riešenia:

Do Miro si pridáme obe riešenia ako nové nadpisy v rámci "Analýza existujúcich riešení". Pre ľahšiu identifikáciu v rámci Boardu pridáme aj obrázky úvodných obrazoviek a prilepíme do rámca odkazy pre referenciu.

Poznámka

Tip: snažte sa rámce v Miro zväčšovať hlavne na šírku. Výšku zvýšte len ak je to nevyhnutné. Pomáha to organizácii a hierarchizácii Boardu.

Pokúsime sa použiť aj anglické kľúčové slová za účelom nájdenia aj iných zahraničných riešení, napr. "download subtitles", "subtitles portal", "upload subtitles" a pod.

Úloha 3.3

Nájdite čo najviac existujúcich riešení a výsledky si prehľadne zapisujte do Miro. Inšpirovať sa môžete obrázkom nižšie.

Príprava pre analýzu existujúcich riešení v Miro
Obr. 9: Príprava pre analýzu existujúcich riešení v Miro

Úloha 3.4

Postupne analyzujte každé z nájdených riešení z pohľadu UX.

Analýzu iných riešení budeme vykonávať trochu inak ako portál titulky.com, ktorý nám slúžil len na prvotnú analýzu. Pri iných riešeniach sa sústredíme na spoločné a rozdielne vlastnosti, sumarizujeme, čo majú všetky rozhrania spoločné, zapisujeme si inšpirácie, porovnávame cieľové funkcionality ako napr. formulár pre nahratie titulkov či pridávanie a spĺňanie požiadaviek na titulky.

Všetky informácie si zapisujeme. Vzor môžete vidieť na obrázku nižšie.

Vzor analýzy portálu opensubtitles.org
Obr. 10: Vzor analýzy portálu opensubtitles.org

Finálny Board v Miro vyzerá nasledovne. Pozrite si aj hotový vzorový projekt.

Výsledok v Miro
Obr. 11: Výsledok v Miro

Krok 4: Zadanie Bakalárska práca

Do konca tohto týždňa by ste už definitívne mali mať vybratú tému bakalárskej práce.

Úloha 4.1

Vašou úlohou je počas nasledujúcich dvoch týždňov realizovať výskum UX ukázaný na cvičeniach na svojom vlastnom zadaní.Jasne si zadefinujte hlavný cieľ práce a hlavnú úlohu. Urobte identifikáciu domény, jej prieskum a analýzu, identifikujte a vytvorte persony vášho používateľského rozhrania na základe výskumu. Všetky výsledky si zapisujte do Miro projektu Bakalárska práca, ktorý sme si pripravili na minulom cvičení.

Informácie čerpajte hlavne:

  • od vášho školiteľa,
  • od potencionálnych budúcich používateľov (neplatí pre alternatívne témy, tie čerpajú z existujúcich riešení),
  • od uja Google, z iných podobných riešení, od ChatGPT,
  • od vašich cvičiacich na tomto predmete.

Poznámka

Používateľské rozhranie nie je možné vytvoriť bez toho, aby sme vedeli, čo vlastne ideme robiť. Preto je veľká pravdepodobnosť, že kto do tretieho týždňa nestihne úvodné konzultácie, bude meškať s progresom na predmete.

Vzorový Projekt

Zdroje

Výskum UX:

Persony:

Mini-videá