5. týždeň

Level .07 - Prototyping

Vývoj hier, prototypovanie, papierový prototyp

Types of Game Dev

Na chvíľu sa ešte vráťme zopár tém dozadu, kedy sme hovorili o tom, ako samotný vývoj prebieha. A že je nezmyslom sa vrhať okamžite do vývoja, ale je dobré sa s nápadom a myšlienkou trochu pohrať, vytvoriť si prototyp hry (paper model) a overiť si svoj nápad niekoľkými playtestami.

Aj tu môžeme nájsť niekoľko súvislostí so štandardným životným cyklom, resp. vývojom projektu. Prvý spôsob vývoja, o ktorom môžeme hovoriť je totiž Vodopádový typ.

Waterfall

Je to historicky najstaršia metodológia. Jej myšlienka je jednoduchá - najprv si navrhnete kompletnú hru na papier, potom ju zimplementujete, potom otestujete, že navrhnuté pravidlá fungujú, poupravujete (spravíte cool a sexi animácie) a vydáte ju.

Hlavná vlastnosť - proces je jednosmerný a nedovoľuje návraty späť. Ak teda riešite záverečný art pre hru a prídete na to, že niektoré pravidlo nefunguje správne, resp. potrebujete nejaké pridať, máte problém.

Iterative

Možno z tohto dôvodu niekto usúdil, že by nebolo zlé mať možnosť sa aspoň vrátiť späť a napraviť chyby predchádzajúcich krokov, a tak vytvoril niečo, čo sa volá iterativný postup.

Podobne, ako vo vodopáde, najprv sa hra navrhuje, potom sa implementuje a následne sa overuje, či funguje správne.

Tu ale vstupuje nový krok, ktorým je vyhodnotenie hry. Hru si zahráte a zhodnotíte, čo je dobré a čo naopak potrebuje zmenu. A nakoniec urobiť rozhodnutie, či je hra dostatočne dobrá, navrhnúť zmeny a zopakovať si celý proces znova. Až kým nebudete dostatočne spokojní, resp. kým nebude hra hotová.

Iteratívny spôsob vývoja je veľmi blízky vedeckej metóde:

  • vykonať pozorovanie (tento herný mechanizmus by mohol byť zábavný),
  • stanoviť hypotézu (tento súbor pravidiel učiní hru zábavnou),
  • navrhnúť experiment k dokázaniu/vyvráteniu hypotézy (navrhnúť playtest, ktorý rozhodne),
  • vykonať experiment (hrať hru),
  • zhodnotiť výsledky experimentu, zformulovať nový súbor pozorovaní a vrátiť sa k prvému kroku.

Iterative with Rapid Prototyping

Pri nepočítačových hrách funguje tento proces dobre. Pri počítačových hrách je však jeden veľký probém, ktorým je implementácia - je drahé a časovo náročné (ak vývoj hry zaberie prvých 18 mesiacov 24 mesačného projektu, nezostane vám veľa času na playtestovanie a upravovanie).

Všeobecne platí, že čím viac iterácií, tým lepší bude finálny projekt (hra). Preto by mal byť každý proces návrhu hry iteratívny. Z tohto dôvodu dizajnéri často vytvárajú svoje prototypy najprv na papieri a potom zahrnú programátorov do vývoja, ked sú si istí, že základné pravidlá sú zábavné. Takýto proces sa nazýva rýchle prototypovanie.

(Rapid) Prototyping

Jedna z definícií je napr. táto:

Prototyping is finding fastest possible way to assemble playable version of your game idea by any means.

Prototypovanie je možné chápať alebo je možné sa naň pozerať aj ako na nástroj pre dizajnérov. Je to skvelý spôsob, ako komunikovať a následne iterovať nápady.

Na prototyp sa však nesmiete pozerať ako na nejakú prvú alebo skorú verziu svojej hry. Prototypovanie je o overení nápadov, o rýchlom zapracovaní nových nápadov poprípade ich zrušení a hlavne o iterovaní. Výsledkom prototypu nie je vždy niečo, čo sa nakoniec určite dostane do produkčnej verzie.

Kľúčovou vlastnosťou prototypovania je rýchlosť.

Paper Model and Playtesting

Predtým, ako sa pustíte do samotného vývoja, je dobré si overiť, či nápad, ktorý máte a sada pravidiel, ktorú v hre aplikujete, má vôbec potenciál na úspech. Ak by ste najprv vyvíjali, tak si svoj nápad overíte až vtedy, keď budete mať hotový prototyp, čo môže byť o pár týždňov. Na tento účel je fantastický papierový model (pokiaľ sa dá aplikovať) vašej hry.

Papierový model vašej hry zostrojíte pomerne rýchlo, a tým pádom si veľmi rýchlo overíte, či váš nápad má potenciál zaujať, a teda či môže byť vôbec úspešný.

Ďalším fantastickým pomocníkom je playtesting - a termín, ktorý opisuje činnosť, kedy sa hráte, a teda overujete váš nápad. To všetko bez toho, aby ste napísali čo i len jeden riadok kódu.

Papierový model a testovanie hry sú fantastickí pomocníci pre počiatočné preskúmanie nápadu. Viete pomocou nich veľmi rýchlo do hry zaniesť nové nápady, čím vytvárate nové iterácie, a okamžite ich viete overiť.

Benefits of (Paper) Prototyping

Pozrime sa na niekoľko výhod, ktoré pramenia z použitia papieru.

Development and Iteration Speed

Prototypovanie umožňuje viac sa venovať a sústrediť na nápady než na technológie a veľmi rýchlo je možné overiť, či naozaj fungujú. Samotné nápady je možné veľmi rýchlo ďalej iterovať, pričom nové iterácie je možné aplikovať okamžite (už počas hrania sa s prototypom).

V rýchlosti nič neporazí papier, ktorý je pre potreby prototypovania fantastický. Dá sa použiť kedykoľvek a na čokoľvek. Umožní získať hrateľnú hru ASAP (bez akýchkoľvek technológií).

Low Technical Barrier to Entry

Pri (papierovom) prototypovaní netreba žiadne technické a technologické skúsenosti, čo umožňuje sústrediť sa na hernú mechaniku. To, že netreba riešiť žiadne technológie, môže pomôcť vyhnúť sa technologickým problémom neskôr počas vývoja. Prototypovanie totiž pomáha odstrániť chyby už vo fáze návrhu. To je výhoda, ktorá sa prejaví aj v tom, že sa do prototypovania dokáže zapojiť ktokoľvek z tímu.

Collaborative Prototyping

Kvôli jednoduchosti a rýchlosti iterácií je možné kolaboratívne upravovať papierový prototyp spôsobom, ktorý nie je možné v prípade jeho digitálnej verzie. Celý tím môže pracovať spolu na papierovom prototype a rýchlo zdieľať svoje nápady. Rovnako to, že sa prototypovania zúčastnia aj ostatní členovia tímu, môže viesť k tomu, že sa pre projekt veľmi rýchlo nadchnú, resp. si ho osvoja. Rovnako môže prototypovanie fungovať ako skvelá team buildingová aktivita.

Aj z tohto dôvodu by sme boli najradšej, keby ste ako tím chodili spolu na cvičenia. To cvičenie je práve v mnohých ohľadoch team buildingová aktivita, počas ktorej sa spolu hráte, rozprávate, zabávate, ale rovnako aj kričíte ;)

Focused Prototyping and Testing

Testeri produktu sa už zvyknú sústreďovať na detaily implementácie. Ale prototypovanie predstavuje fantastický nástroj práve aj pre testovanie. Papierový prototyp môže fungovať skvelo aj pri návrhu používateľského rozhrania a pre UX.

Paper Prototyping

Z pohľadu rýchlosti je tvorba papierových prototypov najrýchlejšia, najjednoduchšia a najlacnejšia možnosť. Pomocou papierového prototypu je možné overovať samotnú hernú mechaniku, ale aj UI. Je možné vyskúšať si kompletnú hru, ale aj len overiť konkrétnu vlastnosť a jej vplyv na hernú mechaniku.

Dokonca je možné zadovážiť si aj papier s potlačou. Napr. štvorčekovaný papier alebo dokonca aj hexagonálny papier. Ten je výhodný práve na testovanie hier, kde sa hráči pohybujú nie do štyroch strán, ale priamo do šiestich (napr. vojenské stratégie).

Okrem papiera je však možné používať aj ďalšie pomôcky, ako napr.

  • herné kocky - nemusia byť len klasické 6 stenné, ale je možné kúpiť aj viacstenné, napr. 12 alebo
  • herné karty - pričom sa nemusia vôbec použiť s ich originálnymi hodnotami/obrázkami, ale dajú sa nalepiť vlastné významy,
  • lepky na poznámky - držia, dajú sa presúvať, dá sa na ne písať,
  • tabuľa - fantastická pre brainstorming, užitočná s kopcom farebných fixiek, ľahko sa zotiera, nezabudnúť si ju občas odfotiť, môže poslúžiť aj ako herná plocha v spolupráci s lepkami,
  • kocky lega - figúrky, stavby, vozidlá, ...
  • poznámkový zošit - na poznámky a nové nápady, stále vo vrecku a po ruke, keby to náhodou na vás prišlo (dostali ste nápad).


Paper Prototype Example

Nižšie sa nachádza ukážka toho, ako by taký papierový prototyp mohol vyzerať pre strategicko-akčnú hru. Keď k tomu samozrejme pridáte aj budovy, hráčov, môžete získať naozaj zaujímavý a komplexný prehľad o možnostiach hry.


Niektoré výhody, ktoré je možné získať vďaka tomuto prototypu:

  • porozumenie, ako sa hráč môže priestorom pohybovať - steny, budovy,
  • overenenie rovnováhy jednoduchých systémov - v tomto prípade napr. zbraní, ktoré sa v rámci tohto prototypu použili,
  • vďaka prototypu je možné jednoducho navrhnúť aj niekoľko mockupov UI,
  • overenie aj uletených nápadov.

Využitie prototypu môže byť aj prehnané a môžete sa zapodievať vecami, ktoré idú lepšie počítaču, ako vám, napr.: sledovanie rozličných informácií (viditeľnosť/neviditeľnosť objektov, nepriateľov vzhľadom na vzdialenosť), fyzika (aplikácia rozličných fyzikálnych zákonov v hre).

Doplňujúce zdroje

Video