01. Tu napíšte názov cvičenia.
Riešené úlohy:
Príklad:
Vykonajte prevod čísla 39 z desiatkovej do dvojkovej sústavy.
Riešenie:

Príklad:
Vykonajte prevod čísla
(100111)
2 z dvojkovej do desiatkovej sústavy.
Riešenie:

Príklad:
Vykonajte prevod čísla 0,3 z desiatkovej do dvojkovej sústavy.
Riešenie:

Príklad:
Vykonajte prevod čísla
(0,010011)
2 z dvojkovej do desiatkovej sústavy.
Riešenie:

Úlohy:
Úloha:
Vykonajte prevod čísel z desiatkovej sústavy do uvedených sústav:
(171)
10=
(?)
16,
(128)
10=
(?)
8,
(255)
10=
(?)
2,
(322)
10=
(?)
16
Úloha:
Vykonajte prevod čísel z uvedených sústav do desiatkovej sústavy:
16=
(?)
10,
(0110011)
2=
(?)
10,
(123)
8=
(?)
10,
(FE)
16=
(?)
10
Úloha:
Vykonajte prevod čísel z desiatkovej sústavy do uvedených sústav:
(0,7)
10=
(?)
2,
(0,6875)
10=
(?)
16,
(0,375)
10=
(?)
2,
(0,2)
10=
(?)
4
Úloha:
Vykonajte prevod čísel z uvedených sústav do desiatkovej sústavy:
(0,1)
16=
(?)
10,
(0,0101)
2=
(?)
10,
(0,23)
8=
(?)
10,
(0,200)
16=
(?)
10
Úloha:
Ako je možné realizovať prevod medzi sústavami so základom iným ako 10 resp. medzi sústavami, ktorých základom je mocnina 2?
Ako je možné realizovať prevod medzi sústavami so základom iným ako 10 resp. medzi sústavami, ktorých základom je mocnina 2?
Úloha:
Vykonajte prevod čísel z/do uvedených sústav:
(11010100101) 2 = (?) 16
(DEDA) 16 = (?) 2
(ABBA) 16 = (?) 8
(321123) 4 = (?) 8
(11010100101) 2 = (?) 7
Vykonajte prevod čísel z/do uvedených sústav:
(11010100101) 2 = (?) 16
(DEDA) 16 = (?) 2
(ABBA) 16 = (?) 8
(321123) 4 = (?) 8
(11010100101) 2 = (?) 7
Úloha:
na samostatné riešenie
Vykonajte prevod čísel z/do uvedených sústav:
(133) 10=(?) 6 , (133) 10=(?) 9, (133) 10=(?) 11
(98) 10=(?) 4 , (98) 10=(?) 7, (98) 10=(?) 12
(456) 10=(?) 3 , (456) 10=(?) 5 , (456) 10=(?) 17
(BEBE) 14=(?) 10, (32123) 4=(?) 10, (642) 7=(?) 10, (A911) 11=(?) 10
(0,347) 10=(?) 3, (0,67325) 10=(?) 5, (0,775) 10=(?) 7, (0,255) 10=(?) 6
(0,ACC) 16=(?) 10, (0,123) 4=(?) 10, (0,275) 9=(?) 10, (0,2442) 5=(?) 10
Vykonajte prevod čísel z/do uvedených sústav:
(133) 10=(?) 6 , (133) 10=(?) 9, (133) 10=(?) 11
(98) 10=(?) 4 , (98) 10=(?) 7, (98) 10=(?) 12
(456) 10=(?) 3 , (456) 10=(?) 5 , (456) 10=(?) 17
(BEBE) 14=(?) 10, (32123) 4=(?) 10, (642) 7=(?) 10, (A911) 11=(?) 10
(0,347) 10=(?) 3, (0,67325) 10=(?) 5, (0,775) 10=(?) 7, (0,255) 10=(?) 6
(0,ACC) 16=(?) 10, (0,123) 4=(?) 10, (0,275) 9=(?) 10, (0,2442) 5=(?) 10
02. Tu napíšte názov cvičenia.
Riešené úlohy:
- (28) 10 = (0 000 000 000 011 100) 2PK
- (-28) 10 = (1 000 000 000 011 100) 2PK
- (37) 10 = (0 000 000 000 100 101) 2PK
- (-37) 10 = (1 000 000 000 100 101) 2PK
Príklad:
Zapíšte čísla 28, -28, 37, -37 v dvojkovej sústave v priamom kóde na 16 bitoch.
Riešenie:
- (28) 10 = (0 000 000 000 011 100) 2DK
- (-28) 10 = (1 111 111 111 100 100) 2DK
- (37) 10 = (0 000 000 000 100 101) 2DK
- (-37) 10 = (1 111 111 111 011 011) 2DK
Príklad:
Zapíšte čísla 28, -28, 37, -37 v dvojkovej sústave v inverznom kóde na 16 bitoch.
Riešenie:

- (28) 10 = (0 000 000 000 011 100) 2IK
- (-28) 10 = (1 111 111 111 100 011) 2IK
- (37) 10 = (0 000 000 000 100 101) 2IK
- (-37) 10 = (1 111 111 111 011 010) 2IK
Príklad:
Zapíšte čísla 28, -28, 37, -37 v dvojkovej sústave v doplnkovom kóde na 16 bitoch.
Riešenie:
Príklad:
Zapíšte číslo 3256 BCD kóde.
Riešenie:

Príklad:
Realizujte súčet čísel (37)
10 a (-28)
10 a súčet čísel (-37)
10 a (28)
10) v inverznom kóde.
Riešenie:

Príklad:
Realizujte súčet čísel (37)
10 a (-28)
10 a súčet čísel (-37)
10 a (28)
10) v doplnkovom kóde.
Riešenie:

Úlohy:
Úloha:
Zapíšte nasledujúce čísla v dvojkovej sústave v priamom kóde na 8 bitoch:
(-28)
10 = (?)
2PK, (-127)
10 = (?)
2PK, (-45)
10 = (?)
2PK, (-32)
10 = (?)
2PK
Úloha:
Zapíšte nasledujúce čísla v dvojkovej sústave v doplnkovom kóde na 8 bitoch:
(-28)
10 = (?)
2DK, (-127)
10 = (?)
2DK, (-45)
10 = (?)
2DK, (-32)
10 = (?)
2DK
Úloha:
Zapíšte nasledujúce čísla v dvojkovej sústave v inverznom kóde na 8 bitoch:
(-28)
10 = (?)
2IK, (-127)
10 = (?)
2IK, (-45)
10 = (?)
2IK, (-32)
10 = (?)
2IK
Úloha:
Zapíšte nasledujúce čísla v BCD kóde:
(1245)
10 = (?)
BCD, (328)
10 = (?)
BCD, (123)
10 = (?)
BCD
Úloha:
Realizujte nasledujúce operácie:
(1001001)
2 + (11101)
2 = (?)
2, (1001001)
2 - (11101)
2 = (?)
2, (1001)
2 * (110)
2 = (?)
2
Úloha:
Realizujte súčet v binárnom inverznom kóde na 8 bitoch:
(25) 10 a (-14) 10 = (?) 2IK, (-25) 10 a (14) 10 = (?) 2IK
(25) 10 a (-14) 10 = (?) 2IK, (-25) 10 a (14) 10 = (?) 2IK
Úloha:
Realizujte súčet v binárnom inverznom kóde na 8 bitoch:
(25) 10 a (-14) 10 = (?) 2DK, (-25) 10 a (14) 10 = (?) 2DK
(25) 10 a (-14) 10 = (?) 2DK, (-25) 10 a (14) 10 = (?) 2DK
Úloha:
Preveďte čísla zo zadaných kódov do desiatkovej sústavy:
(1001 1011) 2DK = (?) 10, (1011 0010) 2IK = (?) 10, (0011 1010) 2PK = (?) 10, (1011 1010) 2DK = (?) 10, (0011 1010) 2IK = (?) 10, (1111 1010) 2PK = (?) 10
Preveďte čísla zo zadaných kódov do desiatkovej sústavy:
(1001 1011) 2DK = (?) 10, (1011 0010) 2IK = (?) 10, (0011 1010) 2PK = (?) 10, (1011 1010) 2DK = (?) 10, (0011 1010) 2IK = (?) 10, (1111 1010) 2PK = (?) 10
Úloha:
na samostatné riešenie
Úloha:
Realizujte prevod do definovaného binárneho kódu:
(+194) 10 =(?) 2PK , (+137) 10 =(?) 2PK, (+61) 10 =(?) 2PK
(-194) 10 =(?) 2PK , (-137) 10 =(?) 2PK, (-61) 10 =(?) 2PK
(+194) 10 =(?) 2IK , (+137) 10 =(?) 2IK, (+61) 10 =(?) 2IK
(-194) 10 =(?) 2IK , (-137) 10 =(?) 2IK, (-61) 10 =(?) 2IK
(+194) 10 =(?) 2DK , (+137) 10 =(?) 2DK, (+61) 10 =(?) 2DK
(-194) 10 =(?) 2DK , (-137) 10 =(?) 2DK, (-61) 10 =(?) 2DK
(194) 10 =(?) BCD , (137) 10 =(?) BCD, (61) 10 =(?) BCD
Realizujte prevod do definovaného binárneho kódu:
(+194) 10 =(?) 2PK , (+137) 10 =(?) 2PK, (+61) 10 =(?) 2PK
(-194) 10 =(?) 2PK , (-137) 10 =(?) 2PK, (-61) 10 =(?) 2PK
(+194) 10 =(?) 2IK , (+137) 10 =(?) 2IK, (+61) 10 =(?) 2IK
(-194) 10 =(?) 2IK , (-137) 10 =(?) 2IK, (-61) 10 =(?) 2IK
(+194) 10 =(?) 2DK , (+137) 10 =(?) 2DK, (+61) 10 =(?) 2DK
(-194) 10 =(?) 2DK , (-137) 10 =(?) 2DK, (-61) 10 =(?) 2DK
(194) 10 =(?) BCD , (137) 10 =(?) BCD, (61) 10 =(?) BCD
Úloha:
Realizujte operácie v binárnom inverznom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2IK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2IK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2IK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2IK
Realizujte operácie v binárnom inverznom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2IK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2IK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2IK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2IK
Úloha:
Realizujte operácie v binárnom doplnkovom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2DK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2DK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2DK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2DK
Realizujte operácie v binárnom doplnkovom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2DK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2DK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2DK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2DK
Úloha:
Realizujte prevod do definovaného binárneho kódu:
(+194) 10 =(?) 2PK , (+137) 10 =(?) 2PK, (+61) 10 =(?) 2PK
(-194) 10 =(?) 2PK , (-137) 10 =(?) 2PK, (-61) 10 =(?) 2PK
(+194) 10 =(?) 2IK , (+137) 10 =(?) 2IK, (+61) 10 =(?) 2IK
(-194) 10 =(?) 2IK , (-137) 10 =(?) 2IK, (-61) 10 =(?) 2IK
(+194) 10 =(?) 2DK , (+137) 10 =(?) 2DK, (+61) 10 =(?) 2DK
(-194) 10 =(?) 2DK , (-137) 10 =(?) 2DK, (-61) 10 =(?) 2DK
(194) 10 =(?) BCD , (137) 10 =(?) BCD, (61) 10 =(?) BCD
Realizujte prevod do definovaného binárneho kódu:
(+194) 10 =(?) 2PK , (+137) 10 =(?) 2PK, (+61) 10 =(?) 2PK
(-194) 10 =(?) 2PK , (-137) 10 =(?) 2PK, (-61) 10 =(?) 2PK
(+194) 10 =(?) 2IK , (+137) 10 =(?) 2IK, (+61) 10 =(?) 2IK
(-194) 10 =(?) 2IK , (-137) 10 =(?) 2IK, (-61) 10 =(?) 2IK
(+194) 10 =(?) 2DK , (+137) 10 =(?) 2DK, (+61) 10 =(?) 2DK
(-194) 10 =(?) 2DK , (-137) 10 =(?) 2DK, (-61) 10 =(?) 2DK
(194) 10 =(?) BCD , (137) 10 =(?) BCD, (61) 10 =(?) BCD
Úloha:
Realizujte operácie v binárnom inverznom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2IK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2IK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2IK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2IK
Realizujte operácie v binárnom inverznom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2IK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2IK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2IK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2IK
Úloha:
Realizujte operácie v binárnom doplnkovom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2DK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2DK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2DK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2DK
Realizujte operácie v binárnom doplnkovom kóde (vrátane prevodu, ak je potrebné):
(67) 10 + (-14) 10 = (?) 2DK, (-92) 10 + (14) 10 = (?) 2DK
(-67) 10 - (-14) 10 = (?) 2DK, (92) 10 - (14) 10 = (?) 2DK
03. Tu napíšte názov cvičenia.
Riešené úlohy:
- Názov počítača:
omega.tuke.sk
(resp. podľa pokynov cvičiaceho) - Prihlasovacie meno:
xy123ab
- Heslo: podľa používateľa
Príklad:
Podľa prostredia učebne je možné vykonať prihlásenie na požadovaný počítač
pomocou terminálového klienta.
Riešenie:
Pre systém MS Windows je to program PuTTY.
V systéme Linux spustite terminál a v príkazovom riadku napíšte:
ssh –l login meno_servera

Úlohy:
Úloha:
Precvičte použitie príkazu
passwd
.
Úloha:
Precvičte použitie príkazu man (odskúšajte
man passwd
,
man man
).
Úloha:
Zistite význam a použitie príkazov
who
,
whoami
.
Úloha:
Precvičte použitie príkazov
logout
,
exit
a klávesovú skratku (
<CTRL>-D
).
Úloha:
Zistite význam a použitie príkazu
ls
a jeho variácií
ls -l
,
ls -a
,
ls -F
,
ls -R
.
Úloha:
Vyskúšajte si použitie náhradných znakov
?
(ľub. znak) a
*
(ľub. reťazec).
Úloha:
Vyskúšajte si použitie n�hradných znakov
?
(ľub. znak) a
*
(ľub. reťazec) vrátane použitia rozlišovania veľkosti znakov.
Úloha:
Zistite význam a použitie príkazov
pwd
a
cd
.
Úloha:
Zistite význam a použitie príkazov
mkdir
,
rmdir
,
rm -r
.
Úloha:
Vytvorte v domovskom adresári stromovú štruktúru podadresárov podľa
nasledujúceho obrázku.
Následne sa prepnite do podadresára

ROK2013
a zmažte adresár
2Q3
.
Prepnite sa potom do nadradeného adresára a zmažte podadresár
ROK2012
vrátane všetkých podadresárov. Následne sa
prepnite do podadresára
ROK2014
a potom
1Q4
. V tomto adresári vytvorte dalšie podadresáre
JANUAR
,
FEBRUAR
,
MAREC
.
Úloha:
Prepnite sa do adresára
Evidencia
vytvoreného v predchádzajúcej úlohe.
Zistite akou formou príkazu ls vypisete navhodnejšie čo najviac informácií
o adresári resp. jeho podadresároch.
Úloha:
Prihláste sa do systému Moodle na adrese
https://moodle.fei.tuke.sk. Zobrazí sa výstup podobný nasledujúcemu obrázku:

Úloha:
Prihláste sa do systému IS MAIS na adrese
//mais.tuke.sk. Zobrazí sa výstup podobný nasledujúcemu obrázku:

Úloha:
Zistite aký význam majú znaky ~, ., .. v ceste.
Úloha:
Zistite aký význam má znak . na prvom mieste mena adresára.
Úloha:
na samostatné riešenie
Úloha:
Vytvorte v domovskom adresári stromovú adresárovú podštruktúru
s minimalne 5 úrovňami hierarchie. Nasledne zistite, ako sa bude
správať systém, ak vymažete adresár na tretej úrovni hierarchie.
Úloha:
Pokúste sa vytvoriť v domovskom adresári 2 podadresáre s rovnakým menom.
Pokúste sa vytvoriť v domovskom adresári 2 podadresáre s rovnakým menom.
Úloha:
Vytvorte v domovskom adresári stromovú adresárovú podštruktúru
s minimalne 5 úrovňami hierarchie. Nasledne zistite, ako sa bude
správať systém, ak vymažete adresár na tretej úrovni hierarchie.
Úloha:
Pokúste sa vytvoriť v domovskom adresári 2 podadresáre s rovnakým menom.
Pokúste sa vytvoriť v domovskom adresári 2 podadresáre s rovnakým menom.
04. Tu napíšte názov cvičenia.
Úlohy:
- Vytvorenie súboru príkazom
touch
. - Zobrazenie obsahu súboru príkazmi
cat
amore
. - Zmazanie súboru príkazom
rm
. - Premenovanie alebo presunutie súboru príkazom
mv
. - Kopírovanie súboru príkazom
cp
. - Vyhľadanie reťazca v súboroch príkazom
grep
.
Úloha:
Vyskúšajte si vybrané príkazy pre prácu so súbormi:
Úloha:
Použitím príkazu
touch
vytvorte súbor
test1.txt
. Použitím ľubovoľného textového editora
(napr. joe, vi, ed) upravte obsah súboru tak, aby obsahoval text:
Toto je obsah
prveho suboru
Úloha:
Použitím príkazu
cp
vytvorte kópiu súboru
test1.txt
pod názvom
test2.txt
v rovnakom adresári. Použitím ľubovoľného
textového editora upravte obsah súboru tak, aby obsahoval text:
Toto je obsah
druheho suboru
Úloha:
Vypíšte obsah súboru
test1.txt
použitím príkazu more.
Úloha:
Vypíšte obsahy súborov
test1.txt
a
test2.txt
naraz, použitím príkazu
cat
.
Úloha:
Použitím príkazu
mkdir
vytvorte adresár
test
. Do tohto adresára nakopírujte súbor
test1.txt
použitím príkazu
cp
.
Úloha:
Použitím príkazu
rm
vymažte pôvodný (originálny) súbor
test1.txt
.
Úloha:
Použitím príkazu
mv
premiestnite súbor
test2.txt
do adresára
test
.
Úloha:
Použitím príkazu
grep
vyhľadajte v oboch textových súboroch
test1.txt
a
test2.txt
riadky, kde sa nachádza text
obsah
.
Úloha:
Na jedno použitie príkazu
rm
odstráňte adresár
test
s celým jeho obsahom (súbormi
test1.txt
a
test2.txt
).
Úloha:
Vytvorte adresár
test
a v ňom súbor
test.txt
. Skontrolujte použitím príkazu
ls -all
nastavené práva na adresár aj súbor a overte
platnosť nastavených práv pre adresár aj súbor.
Úloha:
Príkazom
groups
zobrazte skupiny, do ktorých ste zaradený.
Použitím príkazu
ls -all
overte meno vlastníka a skupiny pre adresáre
a súbory v domovskom adresári.
- Pre adresár
test
nastavte úplné prístupové práva pre všetkých (vlastník, skupina a ostatný). Zistite, čo je možné vykonať so súborom v danom adresári. - Nastavte súboru možnosť vlastníkovi čítať a meniť, pre skupinu čítať, pre ostatných žiadne práva a preverte nastavené práva (napríklad skúste vymazať súbor).
-
Overte prístup iných používateľom do vášho domovského adresára.
Ak je prístup zakázaný, tak im ho povoľte. Overte, či môžu čítať
obsah súboru
test.txt
v adresáritest
. Ak nie je možné inému používateľovi prečítať obsah súboru, tak nastavte práva tak, aby to bolo povolené. Overte nastavenie.
Úloha:
Vykonajte nasledujúce kroky:
Úloha:
Vytvorte súbor
test1.txt
s obsahom získaným z použitia príkazu
man man
.
Úloha:
Použitím presmerovania vytvorte súbor
test2.txt
tak, aby obsah súboru
test1.txt
bol prekopírovaný do nového súboru
test2.txt
.
Poznámka:
Pre získanie obsahu súboru
test1.txt
použite príkaz
more
, alebo
cat
.
Úloha:
Použitím presmerovania nakopírujte obsah súboru
test1.txt
na koniec súboru
test2.txt
.
Poznámka:
Pre získanie obsahu súboru
test1.txt
použite príkaz
more
, alebo
cat
.
Úloha:
Otestujte použitie argumentu
<
pre výpis obsahu súboru podľa nasledujúceho príkladu (
< test1.txt
).
Úloha:
tar xvf archiv.tar
extrahovanie archívneho súboru
archiv.tar
Úloha:
tar xvzf archiv.tar.gz
extrahovanie komprimovaného (prostredníctvom
gzip
) archívneho súboru
archiv.tar.gz
Úloha:
tar cvf archiv.tar archiv/
vytvorenie archívneho súboru s názvom
archiv.tar
, pričom sa doň uloží celý obsah adresára
archiv
(vrátane jeho podadresárov).
Úloha:
tar cvzf archiv.tar.gz archiv/
vytvorenie komprimovaného archívneho súboru s názvom
archiv.tar.gz
, pričom sa doň uloží celý obsah adresára
archiv
(vrátane jeho podadresárov).
Úloha:
Vytvorte archívny súbor
cvicenie5.tar
z adresára
cvicenie5
Úloha:
Na štandardný výstup zobrazte zoznam súborov obsiahnutých v archívnom súbore.
Úloha:
Oboznámte sa so súborovým manažérom Midnight Commander -
mc

Úloha:
Skúste vykonať postupnosť úloh z bodu 1 a 2 použitím súborového
manažéra Midnight Commander (nainštalovaný na serveri
omega
, dostupný v terminály) alebo podobného podľa dostupnosti
v učebni.
Úloha:
Ako je možné urobiť z
grep
-u
pomaranc
s rovnakou schopnosťou.
Úloha:
na samostatné riešenie
Úloha:
Vytvorte súbor
adresar.txt
presmerovaním výstupu príkazu
ls -all
Úloha:
Nastavte prístupové práva k súboru
Nastavte prístupové práva k súboru
adresar.txt
vytvoreneho v predchádzajúcej úlohe tak,
aby vlastník mohol vykonávať so súborom všetko a skupina a ostatní
aby ho mohli iba čítať.
Úloha:
Nastavte následne prístupové práva k súboru
Nastavte následne prístupové práva k súboru
adresar.txt
na
rrr
. Overte ako sa zachová systém ak sa tento súbor
pokúsite zmazať.
Úloha:
V prípade neúspechu pri mazaní z predchádzajúcej úlohy sa pokúste nájsť postup, ktorým by ste predsa len uvedený súbor zmazali.
V prípade neúspechu pri mazaní z predchádzajúcej úlohy sa pokúste nájsť postup, ktorým by ste predsa len uvedený súbor zmazali.
Úloha:
Vytvorte súbor
adresar.txt
presmerovaním výstupu príkazu
ls -all
Úloha:
Nastavte prístupové práva k súboru
Nastavte prístupové práva k súboru
adresar.txt
vytvoreneho v predchádzajúcej úlohe tak,
aby vlastník mohol vykonávať so súborom všetko a skupina a ostatní
aby ho mohli iba čítať.
Úloha:
Nastavte následne prístupové práva k súboru
Nastavte následne prístupové práva k súboru
adresar.txt
na
rrr
. Overte ako sa zachová systém ak sa tento súbor
pokúsite zmazať.
Úloha:
V prípade neúspechu pri mazaní z predchádzajúcej úlohy sa pokúste nájsť postup, ktorým by ste predsa len uvedený súbor zmazali.
V prípade neúspechu pri mazaní z predchádzajúcej úlohy sa pokúste nájsť postup, ktorým by ste predsa len uvedený súbor zmazali.
05. Tu napíšte názov cvičenia.
Riešené úlohy:
-
ftp ftp.tuke.sk
- zadanie prihlasovacieho mena:
anonymous
- zadanie e-mailovej adresy ako prihlasovacie heslo
-
get welcome.msg
-
bye
Príklad:
Vytvorte spojenie a anonymným ftp serverom
ftp.tuke.sk
a stiahnite súbor
welcome.msg
Riešenie:
Úlohy:
Úloha:
Pomocou editora
vi
v podadresári
cvicenie
vytvorte súbor s názvom
datum
.
Úloha:
Pomocou príkazu
man vi
a presmerovania výstupu vytvorte súbor s názvom
man_vi
.
Úloha:
Pomocou editora
vi
si poprezerajte vytvorený súbor
man_vi
.
Úloha:
V súbore
man_vi
zmažte časť
OPTIONS
a presuňte časť
ON-LINE HELP
pred časť
DESCRIPTIONS
.
Úloha:
Nakonfigurujte klienta elektronickej pošty -
mutt
- pre Váš e-mailový účet na FEI TU v Košiciach (
https://nastavenia.tuke.sk/posta).
Úloha:
Vytvorte jednoduchú textovú správu a pošlite ju kolegovi zo
skupiny (práca v dvojiciach resp. skupinách).
Úloha:
Vytvorte správu s prílohou (ako prílohu použite jeden z dnes vytvorených
textových súborov) a pošlite ju kolegovi zo skupiny (práca v dvojiciach
resp. skupinách).
Úloha:
Na obdržaných správach od kolegov si precvičte operácie odpovedanie,
skupinové odpovedanie a preposlanie.
Úloha:
S ohľadom na dostupnosť v učebni, kde máte cvičenie vyberte si jedného
z grafických klientov pre elektronickú poštu a nakonfigurujte
ho pre Váš e-mailový účet na FEI TU v Košiciach (
https://nastavenia.tuke.sk/posta).
Úloha:
Precvičte základné operácie poštového klienta uvedené v predchádzajúcom
kroku pomocou vybraného grafického klienta.
Úloha:
Vytvorte spojenie a anonymným ftp serverom
ftp.tuke.sk
a stiahnite z adresára
/ubuntu-releases
všetky súbory s príponou
.html
v textovom režime .
Úloha:
Vytvorte spojenie a anonymným ftp serverom
ftp.tuke.sk
a stiahnite z adresára
/ubuntu-releases/include
súbor
footer-image2.png
v binárnom režime .
Úloha:
Pohovorte v prípade existujúceho časového fondu o iných dostupných
textových editoroch na platforme Linux príp. aj v závislosti na
okennom systéme.
Úloha:
na samostatné riešenie
Úloha:
Pomocou príkazov
man
a
vi
si vytvorte súbor so zoznamom príkazov, ktoré
ste doteraz použili. Každý príkaz nech má vyhradený samostatný
odstavec, v ktorom bude jeho krátka charakteristika a typický
príklad použitia (môže byť ich samozrejme viac).
Úloha:
Pomocou príkazov
man
a
vi
si vytvorte súbor so zoznamom príkazov, ktoré
ste doteraz použili. Každý príkaz nech má vyhradený samostatný
odstavec, v ktorom bude jeho krátka charakteristika a typický
príklad použitia (môže byť ich samozrejme viac).
06. Typy údajov a vývojové diagramy.
Úlohy:
Úloha:
Navrhnite aké typy premenných budú potrebné pri spracovaní komplexných čísel.
Úloha:
Navrhnite aké premenné by ste použili pri spracovaní osobných údajov
zamestnanca, ak sa uchováva meno, priezvisko, dátum narodenia, pohlavie,
počet detí a bydlisko. Aké údajové typy môžu použité pre reprezentáciu
dátumu a pohlavia? Definujte údajový typ zamestnanec ako štruktúrovaný
typ záznam.
Úloha:
Navrhnite ako by ste reprezentovali rozloženie stavu šachovnice použitím poľa.
Navrhnite aspoň dva rôzne údajové typy na reprezentáciu políčka šachovnice.
Úloha:
Navrhnite vhodnú údajovú štruktúru pre reprezentáciu geometrického bodu.
Bod je definovaný dvoma súradnicami a farbou. Farbu definujte ako jednu
hodnotu alebo po zložkách (RGB - červená, zelená, modrá).
Úloha:
Pre dve načítané celé čísla z klávesnice zistite a na štandardný
výstup vypíšte najväčší spoločný deliteľ.
Úloha:
Navrhnite vývojový diagram na výpočet faktoriálu zadaného čísla N.
Úloha:
Navrhnite vývojový diagram na výpočet súčtu prvých N prirodzených čísel.
Úloha:
Navrhnite vývojový diagram na načítanie jednorozmerného poľa s N prvkami,
výpis poľa a počtu prvkov, ktoré obsahujú nepárne čísla.
Úloha:
Navrhnite vývojový diagram na triedenie poľa čísel výmenou (bublinové triedenie).
Úloha:
Navrhnite vývojový diagram na výpočet ciferného súčtu číslic daného
prirodzeného čísla N.
Úloha:
Navrhnite vývojový diagram pre realizáciu základných operácií kalkulačky.
Realizujte operácie sčítania, odčítania, násobenia a delenia čísel,
druhej mocniny a druhej odmocniny čísla.
Úloha:
Navrhnite vývojový diagram na spracovanie jednorozmerného poľa o veľkosti n,
výpis maximálneho a minimálneho prvku, ako aj priemernej hodnoty prvkov poľa.
07. Jednoduché programy pre robota Karla.
Riešené úlohy:
Príklad:
Preložte vytvorený program pomocou prekladača
compile
. V prípade, že prekladač objaví chyby, opravte ich.
Riešenie:
Program preložíte nasledovne:
pričom súbor
$compile stairs.c
pričom súbor
stairs.c
predstavuje vami vytvorený program pre Karla.
Príklad:
Spustite preložený program.
Riešenie:
Pokiaľ preklad prebehol bez chýb, v priečinku, kde ste program preložili,
vznikol súbor s názvom vášho zdrojového programu, ale s príponou
.run
. Tento program spustíte nasledovne:
$ ./nazov.run
Úlohy:
Úloha:
Vo svojom domovskom priečinku si vytvorte priečinok s názvom
Karel
, do ktorého budete ukladať svoje kódy programov
pre robota Karla.
Úloha:
Stiahnite si súbor sveta
stairs.kw,
do ktorého Karla umiestníte, a v ktorom bude riešiť nasledúci problém.
Pre stiahnutie súboru z internetu môžete využiť nástroj wget v tvare:
wget URL_of_the_stairs.kw
Úloha:
Vytvorte pre Karla program, pomocou ktorého mu pomôžete vyšplhať sa po
schodoch nahor, až na najvyšší stupienok. Cestou pomôžte Karlovi pozbierať
všetky značky, ktoré na schodoch nájde. Po vyšplhaní sa na najvy�ší schod
Karel všetky značky položí. Pre riešenie tejto úlohy využite už spomínaný
svet stairs.kw.

Úloha:
Overte, ako sa Karel správa v prípadoch, keď chce prejsť cez stenu, alebo
keď sa pokúsi položiť značku a v batohu už žiadnu nemá, alebo keď sa
pokúsi vziať značku z rohu, na ktorom sa žiadna značka nenachádza.
Úloha:
Vytvorte pre Karla program, pomocou ktorého Karel označkuje všetky
štyri rohy sveta. Karel sa na začiatku nachádza na pozícii [1,1] a je
nasmerovaný na východ. Po označení všetkých rohov sa vráti na svoju
východziu pozíciu. Pre riešenie tejto úlohy si stiahnite svet
empty.kw.

08. Tu napíšte názov cvičenia.
Riešené úlohy:
Príklad:
Vytvorte funkciu
turnRight()
, ktorá zabezpečí otočenie robota Karla o 90 stupňov vpravo.
Riešenie:
Keďže robot Karel pozná na otáčanie iba príkaz
turnLeft()
, ktorý ho otočí o 90 stupňov vľavo,
musíme využiť túto Karlovu schpnosť aj pre novú funkcionalitu otočenia vpravo. Každá funkcia
v jazyku C musí mať jedinečný názov (v našom prípade
turnRight
), návratovú hodnotu (v našom
prípade nie je žiadna preto uvedieme
void
), zoznam formálnych parametrov (v našom prípade nie
sú žiadne preto uvedieme za názvom funkcie len
()
) a telo funkcie ohraničené zloženými zátvorkami,
kde sa bude nachádzať samotný kód funkcie.
Výsledná podoba nového Karolovho príkazu teda vyzerá nasledovne:
1 void turnRight() {
2 turnLeft();
3 turnLeft();
4 turnLeft();
5 }
Úlohy:
Úloha:
Vytvorte funkciu
climbStair()
, pomocou ktorej Karel vystúpi o jeden schod vyššie.
Úloha:
Upravte hlavnú funkciu programu
main()
tak, aby ste v nej využili vytvorené funkcie
turnRight()
a
climbStair()
.
Úloha:
Overte správnosť upraveného riešenia jeho preložením a spustením.
Úloha:
Porovnajte počet riadkov výsledného programu pred použitím funkcií a po ich použití.
Úloha:
Zjednodušte riešenie doplňujúcej úlohy č. 1 z predchádzajúceho cvičenia použitím vlastných funkcií.
Úloha:
Robot Karel sa chce zúčastniť olympiády pre robotov (tzv. robolympiády). Jedna z disciplín,
ktorej sa je možné v rámci olympiády zúčastniť, je prekážkový beh. Napíšte pre Karla program,
pomocou ktorého zvládne zdolať rozcvičkovú prekážkovú trať nachádzajúcu sa v súbore
training.kw. Pre úspešné zvládnutie prekážkového
behu vytvorte funkciu
jumpOver()
, pomocou ktorej Karel preskočí práve jednu prekážku. Na jej vytvorenie
využite ľubovoľné už vytvorené funkcie z riešení predchádzajúcich úloh. Všetky prekážky sú rovnako
vysoké a Karel potrebuje trať prebehnúť z počiatočnej pozície [1,1] do koncovej pozície [5,1].

Úloha:
Cesta vedúca do areálu Technickej univerzity je za tie roky značne poškodená a vyznačuje
sa väčším (občas aj menším) počtom dier v nej. Naprogramujte preto robota Karla tak, aby
každú dieru, ktorú v ceste nájde, vyplnil značkou. Cesta, ktorú má Karel vyplniť, sa nachádza
v súbore
road.kw. Karel sa na začiatku nachádza na počiatočnej
pozícii [1,2] a po zaplnení všetkých dier sa bude nachádzať na pozícii [5,2].

09. Vetvenie, cyklus a metóda návrhu algoritmov zhora-nadol.
Úlohy:
Úloha:
Otvorte si riešenie
olympics
z minulého cvičenia.
Úloha:
Upravte program tak, aby Karel zvládol prebehnúť ľubovoľne vysoké prekážky. Karel svoj beh zastaví vtedy,
keď vo svojej trati natrafí na značku, pričom značka sa bude v Karlovej ceste vždy nachádzať.
Svoje riešenie tejto úlohy si môžete otestovať na nasledujúcich mapách, ktoré predstavujú
predkolá veľkého finále RobOlympiády:
olympics3.kw, olympics4.kw.

Úloha:
Upravte program tak, aby robot Karel vedel preskočiť aj ľubovoľne široké prekážky. Karel svoj beh zastaví
vtedy, keď vo svojej trati natrafí na značku, pričom značka sa bude v Karlovej ceste vždy nachádzať.
Svoje riešenie tejto úlohy si môžete otestovať na nasledujúcich mapách, ktoré predstavujú posledné
kolá veľkého finále RobOlympiády:
olympics5.kw, olympics6.kw.

Úloha:
Naučiť Karola postaviť schodisko. Na začiatku sa pred Karlom nachádza stĺpik postavený zo
značiek, ktorých počet je väčší ako 1. Úlohou Karla je postaviť vpravo od tohto stĺpika
schody reprezentované z ďalších značiek, pričom na každej pozícii bude vždy o jednu značku
menej ako na predchádzajúcej. Karel má na začiatku dostatočný počet značiek, aby túto
úlohu úspešne zvládol a vpravo od stĺpika je vždy dostatok miesta pre vytvorenie schodiska.
Po vytvorení schodiska sa Karel bude nachádzať na jeho najvyššom stupni.
Poznámka:
Podstatou tejto úlohy je precvičiť si algoritmické myslenie. Daný problém by ste
preto nemali riešiť pomocou premenných (ak premenné už poznáte).

Úloha:
Navrhnite hrubý algoritmus riešenia.
Aké čiastkové úlohy ste identifikovali pre prvú a druhú úroveň abstrakcie? Čo je podmienka ukončenia?
Úloha:
Navrhnutý hrubý algoritmus implementujte ako funkciu
main()
v novom implementačnom súbore
stairsBuilder.c
.
Úloha:
Pre každú identifikovanú čiastkovú úlohu vytvorte samostatnú funkciu a vložte ju
do súboru
stairsBuilder.c
.
Poznámka:
Nezabudnite za riadok
#include <karel.h>
vložiť deklarácie navrhnutých funkcií.
Úloha:
Riešenie úlohy si môžete overiť na nasledujúcich mapách:
stairsbuilder1.kw a
stairsbuilder2.kw.
Úloha:
Vytvorte pre robota Karla program, pomocou ktorého bude Karel vedieť zdvojnásobiť
počet značiek, ktoré cestou nájde. Karel vždy začne na pozícii [1,1] a prejde celým
svetom, pričom zdvojnásobí každú žnačku, ktorú nájde. Počet značiek, ktoré má Karel
k dispozícii na riešenie tejto úlohy, je dostatočný. Zároveň môžete predpokladať, že
najbližšie miesto na sever nad každým miestom so značkami je prázdne.
Overte svoje riešenie na nasledujúcich mapách:
multiplier1.kw a
multiplier2.kw.

10. Tu napíšte názov cvičenia.
Úlohy:
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
11. Tu napíšte názov cvičenia.
Úlohy:
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
12. Tu napíšte názov cvičenia.
Úlohy:
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
13. Tu napíšte názov cvičenia.
Úlohy:
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte konkrétne úlohy, ktoré ma študent vyriešiť.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
Úloha:
Tu napíšte úlohy ktoré sú pripravené nad základný rámec cvičenia.
man
naštudovať význam a použitie jednotlivých príkazov.