Problem Set #1: The Essay
na max 2 strany A4 napíšte esej o vami zamýšľanej IoT službe
Upozornenie
Toto zadanie je potrebné odovzdať do 13. oct. 2022 23:59:59.
Ak sa pozrieme do Wikipédie na to, čo je to esej, nájdeme toto:
Esej (z angl. essay < fr. essai = skúška, literárny pokus < lat. exagium = váženie) je literárny odborne-publicistický žáner stredného alebo kratšieho rozsahu, úvaha, v ktorej sa neobyčajným spôsobom spracúva odborná, najmä kultúrna problematika. Zaujímavo, príťažlivo, esteticky, vtipne a vecne chce presvedčiť alebo poučiť čitateľa. Autor eseje posudzuje problém v širšom kontexte, argumentuje, komentuje súčasné riešenia a naznačuje nové. Esej je často písaná živým, obrazným jazykom.
Vašou úlohou je teda napísať krátku esej (max 2x A4) o tom, akú službu pre IoT ste sa rozhodli vytvoriť. Výsledným cieľom má byť služba, ktorá:
- je zmysluplná,
- bude pozostávať z niekoľkých vzájomne komunikujúcich vecí,
- bude zbierať údaje, bude ich analyzovať/vyhodnocovať/vizualizovať, a hlavne
- prinesie hodnotu navyše.
Štruktúra dokumentu je voľná. Vaša esej by ale mala obsahovať:
- príklady scenárov použitia v textovej forme, napr.: Ak vlhkosť v kvetináči klesne pod 40%, spustí sa zavlažovanie.
- blokový návrh architektúry riešenia
- naviazať témy z prvej prednášky (O čom všetkom je IoT) na predkladané riešenie
Vaša esej má opisovať službu. Tá prináša nejakú hodnotu. V práci sa vyhnite menovaniu konkrétnych technológií/rámcov/služieb, ktoré plánujete vo svojom projekte použiť. Opíšte svoj nápad a nie finálne riešenie!
Ako autorov eseje uveďte všetkých členov tímu (5 ľudia).
Vaše výstupy mi pošlite mailom na adresu miroslav.binas
[na] tuke.sk
. Ako predmet správy uveďte
IoT Projekt 2024
.
Svoju esej napíšte pomocou tejto šablóny.
Čo je to hodnota navyše?
Predstavte si, že máte teplomer, ktorým meriate vonkajšiu teplotu. Keďže sme informatici a sme na predmete IoT, aktuálnu hodnotu zobrazujete na nejakom vlastnom webe. A to je tak všetko - toto považujete za IoT projekt.
Okrem toho, že váš projekt má len jednu vecičku (pamätáte - písmeno
T
v skratke IoT
nemá znamenať Thing,
ale Things) je vaše riešenie len bezdrótovým teplomerom. A
výrazne sa nelíši od bežného vonkajšieho teplomera, na ktorý sa môžete
pozrieť cez okno, alebo od teplomerov, ktoré sa skladajú z meracej
jednotky a displeja umiestneného vo vnútri domácnosti. To, že vaše
riešenie používa internet z neho automagicky nerobí IoT!
Problém je, že takéto riešenie neprináša žiadnu hodnotu navyše. Je to len merač teploty. Nič viac, čo by nedokázali aktuálne (aj neelektronické) riešenia. S využitím ďalších technológií však môžete napríklad:
- zbierať údaje, aby ste poskytli historický pohľad na meranú veličinu
- nad zozbieranými údajmi môžete vytvárať rozličné štatistiky a vizualizácie (napr. koľko dní v roku bolo letných, koľko tropických)
- na základe vonkajšej teploty môžete regulovať vnútorné kúrenie
- na základe dát z minulých rokov môžete predikovať, koľko dní v roku bude potrebné kúriť a teda koľko paliva je potrebné zaobstarať
- sieťou takýchto teplomerov môžete pokryť nejakú oblasť a tým pádom môžete získavať ďalšie metaúdaje, ako napr. ktorá časť mesta je najteplejšia, ktorá naopak najchladnejšia, a pod.
- a iné.
A v týchto prípadoch sa už dá hovoriť o pridanej hodnote.
Témy/oblasti vašich IoT projektov
Vaše IoT projekty orientujte do oblastí tém, ktoré je potrebné riešiť na Hackathonoch. Teda napríklad:
- Smart University
- Smart Banking
Niekoľko nápadov pre lepšiu predstavu môžete nájsť nižšie.
Smart University
Riešenia v rámci tejto témy by mali reprezentovať vašu predstavu o tom, aká to je chytrá univerzita. Pieskovisko pre vaše riešenia predstavuje celá Technická univerzita, ale kľudne sa môžete orientovať na 5. poschodie hlavnej budovy a konkrétne na KPI.
Ideálne je ako súčasť projekt pripraviť vizualizáciu v OpenLab-e.
Niekoľko nápadov pre lepšiu predstavu:
Monitorovanie učební - Často sa stáva, že po poslednej hodine v učebni niekto zabudne zatvoriť dvere, okná, zhasnúť svetlá alebo vypnúť projektor. Predísť tomuto problému môže vecička, ktorá sa umiestni do miestnosti, a ktorá bude uvedené problémy monitorovať a v prípade problému vhodným spôsobom aj reportovať. A už keď bude vecička v miestnosti, môže monitorovať aj iné veci, ktoré je možné použiť pre dokreslenie celkovej situácie a pohody študentov na katedre.
Info panely učební - Celkom seksi predstava je mať pred každou miestnosťou info panel, ktorý zobrazí info o tom, kto a čo sa práve v labe deje. Potiaľto je to nuda. Ak k tomu však pripojíte možnosť otvárania dverí buď čítaním karty vstupujúceho alebo zadaním číselného kódu pre otvorenie, je to hneď iná balada. Nehľadiac na to, že ak do učebne nainštalujete pár senzorov navyše, tak ich môžete na uvedenom paneli zobrazovať tiež. A čo tak robiť jednorázové prístupy do učební? Alebo mať možnosť rezervovať si labák, ktorý vás ešte aj pozdraví?
OpenLab
Viac info o Openlab-e a hlavne o tom, čo všetko obsahuje, nájdeš na jeho stránke.
Niekoľko nápadov pre lepšiu predstavu:
- Escape room - Koncept únikových hier netreba extra predstavovať. Ale čo tak jednu únikovku vytvoriť priamo v prostredí OpenLab-u? Nejaké sci-fi ala Votrelec? Alebo Metro? Fantázii sa medze nekladú. Hlavne, keď sa nachádzate v priestore, ktorý je nadupaný množstvom senzorov a akčných členov. Vyrobiť si pár vecičiek navyše, ktoré zapadnú do vášho scenára, je už len čerešnička, ktorú treba vypestovať a priniesť ;)