UX / Úvod

Používateľské rozhrania a používateľský zážitok

Úvod, základná terminológia

Sergej Chodarev (sergejx.net), Michaela Bačíková

O čom je tento predmet?

Obsah

Prečo sa tým zaoberať?

Význam

Raketový útok na Havajské ostrovy

Používateľské rozhranie

Three Mile Island Accident (1979)

The control room and computer interfaces at Three Mile Island could not have been more confusing if they had tried.

— Don Norman

Čo je rozhranie (interface)?

Používateľské rozhranie

Príklad: internetový obchod

Ako objednať tovar?

  1. Zaregistrovať sa
  2. Prihlásiť sa
  3. Vložiť tovar do košíka
  4. Otvoriť košík
  5. Stlačiť tlačidlo „Objednať“
  6. ...

Čo sa dá zlepšiť?

Aké je dobré používateľské rozhranie?

Ľudské rozhranie

An interface is humane if it is responsive to human needs and considerate of human frailties.

— Jef Raskin, The Human Interface

Rôzne názvy

Organizácia predmetu

Zápočet

40 bodov

Skúška

60 bodov

Stránky predmetu

Niečo naviac

UX/krúžok

Vstupná úloha

Majme zasadačku, v ktorej pracovníci firmy často robia stretnutia medzi sebou, s klientmi a podobne. Často sa však stáva, že v momente, keď má byť stretnutie, v zasadačke je už niekto iný.

Navrhnite rozhranie aplikácie, ktorá pracovníkovi pomôže pri dohadovaní stretnutia nájsť čas, kedy zasadačka bude voľná.

Cieľ: použiteľnosť
Forma: obrázok a jeho vysvetlenie na prvom stretnutí krúžku

Zadanie A

Najmenej použiteľný univerzálny diaľkový ovládač

User experience
UX

Používateľský zážitok

“User experience” encompasses all aspects of the end-user's interaction with the company, its services, and its products.

Don Norman and Jakob Nielsen

Faktory ovplyvňujúce UX produktu

Podľa Interface Design Foundation

5 komponentov použiteľnosti

Podľa Nielsena

Princípy zrozumiteľného dizajnu

Konzistentnosť

Viditeľnosť

Affordance (umožnenie)

Normanovské dvere

Signifiers (označovače)

Prirodzené mapovanie

Spätná väzba

Obmedzenia

Práca a čas používateľa sú posvätné

A computer shall not harm your work or, through inaction, allow your work to come to harm.

A computer shall not waste your time or require you to do more work than is strictly necessary.

— Jef Raskin, The Human Interface

Knihy

Pozvánka

Niečo na záver