UX / Štýly interakcie a ľudské vnímanie
Štýly interakcie
a ľudské vnímanie
Používateľské rozhrania a používateľský zážitok
Michaela Bačíková, Sergej Chodarev (sergejx.net)
Dávkové systémy
- žiadna interaktivita
- zadanie sady úloh
- získanie výsledku neskôr
Odporúčania
- Možnosť sledovať stav
- Možnosť prerušiť alebo zmeniť úlohy
Otázka–odpoveď
- počítač riadi používateľa
Jazyk príkazov
- Možnosť komplexných príkazov
- História príkazov
Celoobrazovkové rozhrania
Funkčné klávesy
- Rýchle
- Vhodné ako doplnok (klávesové skratky)
Formuláre
- Viacero položiek
- Viditeľné a editovateľné naraz
Menu
- Používateľ si nemusí pamätať príkazy
- Potenciálne mätúca hierarchia
- Môžu byť aj textové alebo zvukové
Grafické používateľské rozhrania
WIMP
- Windows
- Icons
- Menus
- Pointing device
Priama manipulácia
- Ťahaj a pusti (drag-and-drop)
- Posúvanie objektov priamo, voľby príkazov príkazov
- Zoom dvoma prstmi
„Objektovo-orientované“ rozhrania
Ikony
- Symbolická reprezentácia objektov a akcií
Mapovanie
- Podobnosť (napr. papier reprezentuje súbor)
- Analógia (napr. nožnice pre vystrihnutie)
- Ľubovoľné (napr. krížik pre odstránenie)
Často je veľmi zložité nájsť vhodný symbol
Súťaž ikoniek
Nakreslite ikonky pre obrazovku digitálneho fotoaparátu, ktoré budú reprezentovať tieto akcie:
- Odstrániť poslednú fotografiu
- Odstrániť všetky fotografie z pamäte
- Formátovať pamäťovú kartu
Pošlite svoje návrhy do Teams #icons-contest
Nové alternatívy
- Virtuálna realita
- Hlasové ovládanie
- Prirodzený jazyk
Psychologické vlastnosti ľudí
Model Ľudského Procesora (Card a kol.)
P1: Princíp variabilnej rýchlosti vnemového procesora
Cyklový čas vnemového procesora je nepriamo úmerný intenzite podnetov.
P2: Princíp špecifickosti kódovania informácií
Čím špecifickejšie kódovanie, tým lepšie uloženie.
- Kódovanie informácií je špecifické pre každý vnemový kanál
- Určuje či a ako sa informácie uložia do pamäte
P2: Princíp špecifickosti kódovania informácií
S počtom a špecifickosťou vyhľadávacích signálov stúpa rýchlosť vyhľadávania v pamäti.
- Uložená informácia je určená týmto kódovaním vo forme vyhľadávacích stôp/signálov (retrieval cues)
- To, čo sa uloží do pamäti zároveň určuje, aké vyhľadávacie stopy sú efektívne pri prístupe k uloženej informácii.
P3: Diskriminačný princíp
Náročnosť vyhľadávania v pamäti je určená
- počtom existujúcich kandidátov v pamäti,
- relatívna v pomere k vyhľadávacím stopám.
P4: Princíp variabilnej rýchlosti kognitívneho procesora (KP)
Cyklový čas KP je tým kratší, čím väčšie je úsilie vyvolané zvýšenými nárokmi na úlohy alebo informačným zaťažením; s praxou sa tiež skracuje.
- KP funguje paralelne v rozpoznávacej fáze
- a sériovo vo vykonávacej fáze
- (vieme vnímať viacero vecí naraz, ale nie sme "multitaskeri")
Model človeka
Výkon sa ráta na základe:
- vnímania (rýchlosť, presnosť)
- motorických schopností
- jednoduchého rozhodovania
- učenia sa
Fittov zákon pre "ukazovanie" (1954)
Čas potrebný na presunutie ruky (vrátane prsta, myšky) k cieľu závisí od:
- kratšej vzdialenosti D
- väčšej veľkosti cieľa W
Použitie
- Blízkosť
- Veľkosť
- Nemôžeme mať všetko veľké aj blízko
Princíp neistoty, Hickov zákon (1968)