Alien Breed I. - Introduction
Ciele
- Naučiť sa navrhnúť objektový model pre nový projekt.
- Oboznámiť sa s knižnicou Alien Lib
- Oboznámiť sa s nástrojom JavaDoc pre tvorbu dokumentácie projektov
- Oboznámiť sa s vývojovým prostredím NetBeans
- Oboznámiť sa s nástrojom PMD na kontrolu zdrojového kódu.
Úvod
Úlohou dnešného cvičenia je vytvoriť spoločnú objektovú analýzu zadania a súčasne predstaviť knižnicu, ktorú budete mať pri vývoji zadania použiť. Okrem toho vám budú predstavené aj ďalšie nástroje: vývojové prostredie NetBeans, dokumentačný systém JavaDoc a nástroj na kontrolu vášho kódu PMD. Počas nasledujúcich 6 cvičení budete postupne vytvárať hru Alien Breed. Je to 2D arkáda s pohľadom "zhora", kde úlohou hráča je zbaviť sa nepriateľov, pozbierať potrebné predmety a dôjsť úspešne k cieľu. Viac o hre sa môžete dozvedieť napríklad na wikipedii. Aby ste vedeli čo vás čaká, prikladáme jeden screen z hry:

Postup
Krok č. 1
V prvom kroku vytvoríte zjednodušený objektový model hry, ktorú máte vytvoriť
ako zadanie pre úspešné absolvovanie tohto predmetu. Identifikujete
jednotlivé objekty, z ktorých bude hra pozostávať a navrhnete k
nim prislúchajúce triedy a ich vzájomné prepojenie.
Úloha 1.1:
Analyzujte prostredie grafickej arkády. Identifikujte jednotlivé objekty,
z ktorých bude hra pozostávať. Navrhnite triedy, z ktorých bude možné tieto
objekty vytvoriť a identifikujte v nich členské premenné a metódy.
Úloha 1.2:
Nakreslite si zjednodušený UML diagram tried na základe analýzy vykonannej v
predošlej úlohe.
Krok č. 2
V druhom kroku sa oboznámite s knižnicou, ktorú potrebujete použiť
vo svojej hre. Jedná sa o množinu rozhraní a tried, ktoré budú vaše triedy
implementovať alebo používať, a ktoré budú pre vašu implementáciu tvoriť isté
mantinely a nasmerujú vás k správnej implementácii hry. Táto knižnica je súčasťou
kostry projektu, ktorú si stiahnete v nasledujúcom kroku.
Nazvali sme ju AlienLib. Zdrojové kódy knižnice si budete môcť
priamo pozrieť v balíčku framework, avšak počas implementácie
projektu ich nebudete meniť.
Úloha 2.1:
Na základe analýzy, ktorú ste vypracovali v predchádzajúcej úlohe,
identifikujte triedy, ktoré budú implementovať jednotlivé rozhrania
z knižnice Alien Lib .
Poznámka:
Nie je dôležité aby ste hneď pochopili všetky rozhrania, triedy a ich správanie,
vykryštalizuje sa to v procese implementácie. Skúste však nájsť aspoň základné
prepojenia medzi vami navrhnutým diagramom a knižnicou.
Rozhrania, ktoré použijete pri implmentácii vašej hry:


Poznámka:
Uvedené diagramy poskytujú prehľad najdôležitejších tried, atribútov a metód,
nie je však úplný.
Zjednodušený diagram:
Poznámka:
Keďže knižnica Alien Lib využíva hernú knižnicu
Slick, ktorá je postavená
na programovacom jazyku Java, nie je možné poskytnúť
ekvivalent pre programovací jazyk C#.
Krok č. 3
V poslednom kroku sa oboznámite s nástrojmi, ktoré využijete pri vývoji
vašej hry, stiahnete si kostru projektu a napíšete prvé riadky zdrojového kódu.
Úloha 3.1:
Stiahnite si
Alien Breed projekt, rozbaľte ho
a uložte na miesto, kde ho aj následne nájdete.
Úloha 3.2:
Otvorte vývojové štúdio Netbeans a otvorte v ňom stiahnutý projekt:
File => Open Project => vyhľadajte na disku projekt => Open project.
Zoznámte sa s prostredím.

Úloha 3.3:
Do metódy main() skopírujte nasledujúci fragment kódu.
if (4 == 2 * 2) { if (true) { System.out.println("Je naozaj pravda, ze 4 je 2*2"); if ("ahoj".equals("hej")) { if ("cau".substring(1).equals("au")) { System.out.println("Naozaj vela if-ov"); } } } } int cislo; String sprava = "Ahoj svet"; sprava = sprava;; System.out.println("Sprava: " + sprava);
Poznámka:
System.out.println("Ahoj svet!");slúži na vypísanie správy na štandardný výstup.
Úloha 3.4:
Nájdite chyby, ktoré síce je možné skompilovať, ale nemali by sa
v zdrojovom kóde nechádzať.
Úloha 3.5:
Vygenerujte validačnú správu cez nástroj PMD.
Kliknite na Files
(Tab vedľa "Projects") => rozkliknite strom projektu => pravým tlačidlom kliknite na
build.xml => Run target => pmd.
Obr.:Spustenie PMD z prostredia NetBeans

Úloha 3.6:
Prezrite si výstupnú správu, ktorá sa nachádza v súbore pmd-report.html.
V prehliadači ju otvoríte: pravým tlačidlom kliknite na súbor
pmd-report => View.
Poznámka:
Validáciu nástrojom PMD používajte počas celej doby implementácie projektu.
Upozorní vás na chyby, ktoré síce kopilátor neodhalí, ale sú znakom nesprávneho návrhu
alebo nesprávnych programovacích návykov.
Ďalšie zdroje
$Id$