Ciele predmetu
- Pochopiť princípom UX, doménovej analýzy, návrhu, realizácie a vyhodnotenia používateľských rozhraní programových systémov.
- Naučiť sa základné pravidlá z oblasti UX zamerané hlavne na ergonómiu, použiteľnosť a prístupnosť používateľských rozhraní.
- Oboznámiť sa s použiteľnosťou vstupno-výstupných prostriedkov a získať základné vedomosti z oblasti počítačovej grafiky pre prípady tvorby používateľského rozhrania.
- Získať prehľad o pravidlách pre vývoj používateľských rozhraní pre rôzne platformy: mobilné, webové a unixovské.
- Naučiť sa navrhovať, tvoriť a testovať použiteľný softvér komponentovým spôsobom.
Forma cvičení
Na každom cvičení cvičiaci v krátkosti uvedie študentov do problematiky. Na cvičeniach študenti pracujú na individuálnom zadaní súvisiacom s bakalárskou prácou, inšpirujú sa príkladmi z prednášok a prípadovou štúdiou publikovanou v týchto materiáloch.
Svoje návrhy, riešenia a nejasnosti študenti priebežne konzultujú s cvičiacim. Účasť na cvičení nemá význam bez aktivity študenta.
Zadanie BP
Zadanie BP je individuálne, spojené s témou bakalárskej práce. Cieľom je zahrnúť celý cyklus UX návrhu, implementácie a overenia prototypov používateľského rozhrania softvérového riešenia.
- Výsledok: Použiteľné, prístupné a zrozumiteľné používateľské rozhranie a súhrnná správa, ktorá môže byť kapitolu bakalárskej práce.
- Finálne odovzdanie: Je nutné prezentovať a obhájiť riešenie: materiály, návrhy, implementáciu a použité techniky a pravidlá.
Poznámka
Ak téma nie je vhodná pre účely tohto predmetu, po konzultácii s cvičiacim bude študentovi pridelená iná téma.
Podmienky na získanie zápočtu
- Ani jedna neospravedlnená neúčasť.
- Maximálne 3 ospravedlnené neúčasti – spôsob náhrady určí cvičiaci.
- Získanie aspoň 21 z 40 možných bodov za cvičenia.
- Aktívna účasť na cvičeniach.
- Vypracovanie a odovzdanie Zadania B.
Upozornenie
Podvádzanie, plagiátorstvo a/alebo kopírovanie zadaní v rámci tohto predmetu bude odmenené okamžitým ukončením predmetu so známkou FX.
Rozdelenie bodov za zápočet
- 30 bodov: Zadanie BP — používateľské rozhranie v bakalárskom projekte (priebežne do 13. týždňa),
- 10 bodov: aktivita na cvičeniach.
Body za aktivitu
Študent môže zbierať bonusové body za aktivitu počas semestra. Počet bodov určuje cvičiaci za individuálnu aktivitu a prednášajúci za aktivitu na prednáškach a katedrovom UX discorde. Na konci semestra sa udeľuje max 10 bodov za aktivitu.
Poznámka
Študenti s vysoko nadpriemerným počtom bonusových bodov môžu byť po schválení prednášajúcim odmenení skúškou.
Skúška
Súčasťou skúšky je písomný test za 30 bodov a odovzdanie súhrnnej správy za 30 bodov.
Najdôležitejšie zdroje pre predmet
- UX pravidlá pre Apple používateľské rozhrania a tipy pre dizajn od Apple (2024)
- UX pravidlá pre Material Design od Google (2021)
- Fluent UI pre rôzne platformy (2024)
- D. A. Norman - Design of Everyday Things, Revised and Expanded Edition, MIT Press, ISBN 9780465067107, pp. 288 (2013)
- D. A. Norman - The design of Everyday Things (1998)
- S. Krug — Don’t Make Me Think, Revisited, New Riders, 2014, 3. vydanie, ISBN 9780321965516
- J. Raskin — The Human Interface, Addison Wesley, 2000, ISBN 0201379376
- A. Dix et al. - Human Computer Interaction Hardcover, 3d ed. Prentice Hall, ISBN 0-13-046109-1 pp. 602 (2004)
- B. Shneiderman et al. – Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, 6th ed., ISBN 9780134380384, pp. 616 (2016)
- Y. Rogers et al. – Interaction Design, 3rd ed., ISBN 0470665769, pp.602 (2011)
- S. K. Card et al. – The psychology of HCI, Lawrence Erlbaum Associates, New edition February 1986, ISBN 0898598591, pp. 469 (1986)
- J. Nielsen – Usability Engineering, ISBN 0-12-518405-0, Nielsen Norman Group, pp. 362 (1993)
- J. Nielsen, R. Budiu – Mobile Usability, ISBN 0-321-88448-5, Nielsen Normaln Group, pp. 203 (2012)
- Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0, W3C Recommendation (2008)
- D. A. Norman - Emotional design (2004)