Mastering Development Tools I.

virtuálne zariadenie (emulátor), adb, udalosti na zariadení

About

Vývoj vašej aplikácie budete veľmi často skúšať nie na reálnom zariadení, ale na emulátore Android zariadenia. Na tomto cvičení si ukážeme, ako takéto virtuálne zariadenie vytvoriť a ako s ním komunikovať.

Objectives

Postup

Virtual Device Management

Každú aplikáciu, ktorú vytvoríte, budete potrebovať aj otestovať, či sa naozaj správa tak, ako ste plánovali. Pre testovanie máte v princípe dve možnosti: buď aplikáciu nasadíte priamo na fyzické zariadenie alebo použijete softvérový emulátor, ktorý sa bude správať ako fyzické zariadenie. V tomto kroku sa pozrieme na nástroje a možnosti správy pre tvorbu virtuálnych zariadení pomocou emulátora.

Úloha

Spustite Android Studio na svojom počítači.

Úloha

Z prostredia Android Studia spustite nástroj AVD Manager.

AVD Manager spustíte kliknutím na príslušnú ikonu v paneli nástrojov.

Ikona nástroja AVD Manager na paneli nástrojov.

Po jeho spustení sa vám zobrazí zoznam vašich virtuálnych zariadení alebo bude tento zoznam prázdny, ak ešte nemáte žiadne zariadenie vytvorené.

Prázdne okno správcu virtuálnych zariadení.

Úloha

Vytvorte nové virtuálne zariadenie, ktoré bude reprezentovať telefón Nexus 5 s nainštalovaným OS Android KitKat (API Level 19) a Google Services.

AVD Manager prichádza s niekoľkými predpripravenými definíciami zariadení. Máte teda možnosť vytvoriť si zariadenie podľa vlastných požiadaviek alebo si môžete vytvoriť nové zariadenie na základe niektorej predpripravenej definície. V našom prípade nás bude zaujímať telefón Nexus 5.

Overenie konfigurácie nového virtuálneho zariadenia pred jeho vytvorením.

Po vytvorení zariadenia sa toto zobrazí v zozname správcu virtuálnych zariadení.

Správca virtuálnych zariadení.

Úloha

Spustite vami vytvorené virtuálne zariadenie.

Ak ste postupovali správne, zobrazí sa vám okno so štartujúcim systémom Android 4.4 KitKat vo virtuálnom zariadení Nexus 5.

Zariadenie Nexus 5 po prvom spustení.

Úloha

Upravte nastavenia práve vytvoreného zariadenia tak, aby ste v ňom mohli používať aj kameru.

Pokiaľ máte na vašom počítači naozajstnú kameru, je možné ju namapovať na kameru virtuálneho zariadenia. Ak ju nemáte, je možné správanie kamery emulovať. Urobiť tak môžete zmenou nastavení virtuálneho zariadenia.

Správnosť nastavení overte v aplikácii Camera.

Úloha

Zoznámte sa s klávesovými skratkami pre ovládanie emulátora.

Zoznam skratiek pre ovládanie emulátora nájdete v položke Help po kliknutí na tlačidlo More na ovládacom paneli emulátora.

Zobrazenie rozšírených nastavení po kliknutí na tlačidlo More.

adb Basics

Android Debug Bridge (adb) je univerzálny nástroj príkazového riadku, ktorý umožňuje komunikovať so spustenou inštanciou emulátora alebo s pripojeným Android zariadením. V rámci tohto kroku si osvojíme základy používania tohto nástroja.

Úloha

Spustite nástroj adb z príkazového riadku a zobrazte jeho pomocníka (help).

Nástroj spustíte zadaním nasledovného príkazu:

adb --help

Úloha

Zobrazte zoznam práve pripojených zariadení.

Ak máte spustený emulátor alebo pripojené zariadenie cez USB kábel, zobrazí sa vám v zozname práve pripojených zariadení, ktorý môže vyzerať napr. takto:

List of devices attached 
emulator-5554   device
HT0A3PL04055    device

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > Riešenie úlohy > bash > adb devices > <#endif>

Úloha

Pomocou nástroja adb reštartnite zariadenie.

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > bash > adb -s emulator-5554 reboot > <#endif>

Úloha

Preneste obrázok loga Android KitKat do virtuálneho zariadenia do priečinku /sdcard/DCIM/Camera/.

O úspešnosti operácie sa môžete následne presvedčiť v aplikácii Gallery, kde by sa mal obrázok objaviť.

Android KitKat logo.

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > bash > adb -s emulator-5554 push android.kitkat-logo.jpg /sdcard/DCIM/Camera/ >

Úloha

Prekopírujte z virtuálneho zariadenia všetky fotky, ktoré ste vytvorili aplikáciou Camera do aktuálneho priečinku na lokálnom počítači.

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > bash > adb -s emulator-5554 pull /sdcard/DCIM/Camera . > <#endif>

Úloha

Pomocou príkazu screencap spusteného vo virtuálnom zariadení vytvorte snímku obrazovku a stiahnite si ju do počítača.

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > bash > adb -s emulator-5554 shell screencap -p /sdcard/DCIM/screenshot.png > adb -s emulator-5554 pull /sdcard/DCIM/screenshot.png . > <#endif>

Emulator Console

Každá spustená inštancia emulátora poskytuje konzolu, pomocou ktorej je možné overiť alebo riadiť prostredie emulovaného zariadenia. Napr. je pomocou nej možné spravovať presmerovanie portu (port redirection), sieťové pripojenie a udalosti telefónu (prichádzajúci hovor, SMS správa), zatiaľ čo vaša aplikácia je spustená v emulátore. Ak chcete túto konzolu používať, musíte sa k nej pripojiť pomocou telnet-u.

Úloha

Pripojte sa na konzolu emulátora práve spusteného virtuálneho zariadenia.

Pre pripojenie sa ku konzole emulátora potrebujete poznať port, na ktorom daný emulátor počúva. Tento port je možné vidieť v názve okna príslušného terminálu alebo po spustení príkazu adb s prehľadom aktuálne pripojených, resp. spustených zariadení:

adb devices
List of devices attached 
emulator-5554   device
HT0A3PL04055    device
emulator-5556   device

Porty sa v tomto prípade nachádzajú za znakom ‘-’ za slovom ‘emulator’.

Ak sa teda chcem pripojiť na konzolu k emulátoru označenému ako emulator-5554, napíšem príkaz:

telnet localhost 5554

Po spustení konzoly si môžete zobraziť zoznam všetkých dostupných príkazov pomocou príkazu help. Pre zobrazenie pomocníka pre konkrétny príkaz, napíšte help príkaz.

Spojenie môžete ukončiť príkazom quit.

Ćíslo portu pre prístup do konzoly emulátora.

Úloha

Autentifikujte svoje sedenie v konzole pomocou autentifikačného tokenu.

Zoznam dostupných príkazov je pomerne krátky. Okrem toho sa vám po samotnom spustení zobrazí výzva pre autentifikovanie vašej aktuálnej relácie:

$ telnet localhost 5554
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
Android Console: Authentication required
Android Console: type 'auth <auth_token>' to authenticate
Android Console: you can find your <auth_token> in
'/path/to/.emulator_console_auth_token'
OK

Autentifikovať reláciu môžete pomocou príkazu auth. Po úspešnej autentifikácii budete mať k dispozícii výrazne viac príkazov pre prácu.

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > Najprv treba zistiť token napr. pomocou príkazu: > bash > cat /path/to/.emulator_console_auth_token > HpO2HLhZzh8rf4k1 > > Následne je potrebné tento token zadať pomocou príkazu auth priamo po prihlásení sa do konzoly: > > $ telnet localhost 5554 > Trying 127.0.0.1... > Connected to localhost. > Escape character is '^]'. > Android Console: Authentication required > Android Console: type 'auth <auth_token>' to authenticate > Android Console: you can find your <auth_token> in > '/path/to/.emulator_console_auth_token' > OK > auth HpO2HLhZzh8rf4k1 > Android Console: type 'help' for a list of commands > OK > <#endif>

Úloha

Pošlite si SMS správu z čísla 112 s textom “We need your help.”.

Ak ste postupovali správne, prijatú SMS správu nájdete v zozname správ a o prijatí správy vás bude informovať aj notifikačná správa.

Prijatie SMS správy.

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > bash > sms send 112 We need your help! > <#endif>

Úloha

Vytvorte prichádzajúci hovor z čísla 112.

Ak ste postupovali správne, emulátor začne “zvoniť”.

Prichádzajúci hovor z čísla 112.

<#ifdef _LECTURER> > [lecturer] > > bash > gsm call 112 > <#endif>

Additional Tasks

  1. Zoznámte sa s možnosťami ovládania stavu batérie emulátora - či už z prostredia Extended controls alebo z prostredia konzoly emulátora.

  2. Zoznámte sa s možnosťami ovládania stavu a sily sieťového pripojenia - či už z prostredia Extended controls alebo z prostredia konzoly emulátora.