Objektovo orientované programovanie

Tento kurz predstavuje dôležitú paradigmu v softvérovom inžinierstve - objektovo orientované programovanie. Naučíte sa vytvárať objektový návrh aplikácií a zoznámite sa s vybranými návrhovými vzormi. Sprievodným jazykom kurzu je Java. Kurz nadväzuje na predmet Programovanie a je prerekvizitou predmetov Komponentové programovanie a Technológie .NET.

Informácie o predmete

Informácie o predmete nájdete na tejto stránke.

Informácie pre opakujúcich študentov nájdete na tejto stránke.

Pre konzultácie a všeobecnú komunikáciu (ako aj pre prípadné online prednášky a cvičenia) používame MS Teams. Použite kód jg6e3a3 alebo túto linku pre prístup do nášho tímu.

Informácie o skúške

Skúška bude prebiehať diaľkovou formou pre všetkých študentov v piatok 17. 1. 2025 o 10.00. Na tento termín skúšky sa nemusíte prihlásiť v systéme MAIS. Všetci, ktorí získali v priebežnom hodnotení nadpolovičný počet bodov, budú prihlásení na skúšku automaticky.

Skúška pozostáva z dvoch častí: praktická časť (naprogramovanie úlohy) za 30 bodov, teoretická časť (vypracovanie testu) za 30 bodov.

Skúšku začnete praktickou časťou prostredníctvom predpripraveného vývojového prostredia IntelliJ IDEA (pozri nižšie) doma na svojom počítači. Všetci študenti v piatok 17. 1. 2025 v čase 10.00 spustia vývojové prostredie, v ktorom nájdu zadanie svojej úlohy a pokyny na jej vypracovanie. Úloha je dostupná len limitovaný čas, preto presne dodržte termín, aby ste skúšku nezmeškali. Heslo pre úlohu je skuskaOOP. Pre prípravu vývojového prostredia a odskúšanie si priebehu praktickej časti pozrite inštrukcie uvedené nižšie. Vaše riešenia prechádzajú kontrolou originality, plagiáty budú vylúčené z hodnotenia.

Test bude realizovaný prostredníctvom kurzu v systéme Moodle. Prístupové údaje do kurzu a testu získate počas skúšky.

Konzultácie k vašim otázkam ohľadom skúšky budú prebiehať cez MS Teams v tíme tohoto predmetu na kanáli Exam.

Poznámka

Všetci študenti musia absolvovať riadny skúšobný termín 17. 1. 2025. Následné opravné termíny budú 24. 1. 2025 (1. opravný termín) a 3. 2. 2025 (2. opravný termín). Skúška v opravných termínoch prebieha rovnako ako v riadnom termíne. Na opravné termíny sa musíte prihlásiť v systéme MAIS sami.

Príprava vývojového prostredia pre praktickú časť skúšky

  1. Nainštalujte si vývojové prostredie IntelliJ IDEA (Community alebo Ultimate) verzie 2024.3.1.1.
  2. V prostredí IntelliJ Idea otvorte nastavenia (menu File -> Settings) a v sekcii Plugins v karte Marketplace vyhľadajte a nainštalujte plugin s názvom Arena IDE (verzia 0.5.0). Zverejnenie aktuálnej verzie pluginu v Marketplace prebehne v najbližších dňoch. Zatiaľ si môžete nainštalovať aktuálny plugin Arena IDE zo ZIP balíka.
  3. Pred použitím pluginu odporúčame reštartovať vývojové prostredie.

Použitie pluginu Arena IDE

  1. Spustite vývojové prostredie IntelliJ IDEA, v ktorom máte nainštalovaný plugin Arena IDE.
  2. Ak sa vám v prostredí automaticky otvorí nejaký projekt, tento zavrite cez File -> Close Project a zobrazí sa uvítacia obrazovka.
  3. Z uvítacej obrazovky prostredia zvoľte v paneli vľavo položku Arena Projects.
  4. Prihláste sa kliknutím na tlačidlo Log In. Prihlásenie prebehne pomocou KPI SSO vo webovom prehliadači.
  5. Po úspešnom prihlásení sa prepnite naspäť do vývojového prostredia, kde sa zobrazí zoznam dostupných Arena projektov.
  6. Kliknutím zvoľte požadovaný projekt a v novom dialógu zadajte jeho prístupové heslo.

V rámci Arena projektu budete mať v prostredí k dispozícii panel zobrazujúci znenie úlohy, zostávajúci čas, ako aj posledné a najvyššie dosiahnuté skóre. Na tomto paneli bude k dispozícii aj tlačidlo Submit to Arena na odoslanie projektu na hodnotenie do systému Arena. Projekt môžete odosielať na vyhodnotenie priebežne. Výsledky testov sa budú zobrazovať priamo v IDE.

Upozornenie

Po ukončení každého testovania v systéme Arena ostane tlačidlo Submit to Arena zablokované na 1 minútu. Odporúčame všímať si chyby (napr. syntaktické) reportované vývojovým prostredím, alebo skompilovať projekt lokálne pred odoslaním kódu na hodnotenie. Po vypršaní času na vypracovanie projektu ostane ešte jedna možnosť projekt odoslať na hodnotenie, ale len po dobu max. 15 sekúnd po vypršaní času. Prostredie vás o tom bude informovať notifikáciou. Ak na notifikáciu nijako nezareagujete, po uplynutí 15 sekúnd bude projekt automaticky odoslaný na posledné hodnotenie.

Oboznámenie sa s prostredím pre praktickú časť skúšky

Pre oboznámenie sa s prostredím pre praktickú časť skúšky bude v rámci Arena IDE v čase od 14. 1. 2025 12.00 do 16. 1. 2025 18.00 k dispozícii jednoduchý projekt (nebude hodnotený v rámci predmetu). Názov projektu je OOP Sample Project a heslo je sample. Na vypracovanie projektu a odskúšanie pluginu budete mať 60 minút. Projekt môžete vypracovať iba raz.